Svar: Afføringsproblemer - Tidlig potte?
21. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Henriette
Jeg er helt enig med dig i at det for din datter, kan være helt relevant at medtænke korrekt defækationsstilling, for at bedre hendes måde at komme af med afføringen. Jeg synes dog ikke at brug af potte er løsningen.
For det første tror jeg ikke at det at sidde på potte vil hjælpe hende, der er ikke stor forskel på at sidde der og sidde i hendes bumbostol ... For det andet, så er det, der hjælper din datter, at få benene bukket op under sig og her hjælper potten ikke, men netop det at du bøjer og strækker hendes ben, det at hun bøjer i hofteleddene, hvorved lårene kommer op mod maven - det er det, som giver den rigtige stilling.
Til voksne, som har store afføringsproblemer, er det netop vigtigt at medtænke defækationsstilling og her vil det at sidde på et almindelig toilet ofte ikke være nok alene. Ofte vil personen have brug for en skammel, så der netop kommer et buk i hofteleddet og lårene kommer op mod maven og personen vil ofte blive bedt om også at ret ryggen op, svaje i lænden, læne hele kroppen fremover og stritte med halebenet. Samtidig kræver det at man kan samarbejde, trække vejret godt og lave det der hedder en Vasalva-manøvre, hvor man holder vejret og bruger bugpressen ved at presse fra mellemgulvsmusklen og ned i det lille bækken ... Intet er simpelt, kan du godt høre:o)
Jeg vil derfor anbefale at du i stedet for at sætte hende op på potte fortsætter med at hjælpe hende ved at bøje og strække hendes ben, holde benene bukket op mod maven, så hun naturligt vil lave et pres i mellemgulvet og derudover synes jeg du skal prøve at lade hende hoppe på dit skød. At hun bevæger sig og bruger sig selv - mere end at hun sidder. Dertil kommer også at brug af potte synes jeg generelt hun er for lille til og det sender nogle forkerte signaler og krav til det lille menneske hun er :o)
Derudover der det naturligvis vigtigt at du medtænker hendes indtag af mad og hvordan du kan variere og sammensætte kosten bedst muligt, så det er gavnligt for hende mave-tarm-funktion. Jo ældre hun bliver, jo større variation og sammensætning kan du lave og jo bedre skulle hendes mave gerne fungere.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske