Svar: Afføringsproblemer - Tidlig potte?

21. oktober 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Henriette

Jeg er helt enig med dig i at det for din datter, kan være helt relevant at medtænke korrekt defækationsstilling, for at bedre hendes måde at komme af med afføringen. Jeg synes dog ikke at brug af potte er løsningen.

For det første tror jeg ikke at det at sidde på potte vil hjælpe hende, der er ikke stor forskel på at sidde der og sidde i hendes bumbostol ... For det andet, så er det, der hjælper din datter, at få benene bukket op under sig og her hjælper potten ikke, men netop det at du bøjer og strækker hendes ben, det at hun bøjer i hofteleddene, hvorved lårene kommer op mod maven - det er det, som giver den rigtige stilling.

Til voksne, som har store afføringsproblemer, er det netop vigtigt at medtænke defækationsstilling og her vil det at sidde på et almindelig toilet ofte ikke være nok alene. Ofte vil personen have brug for en skammel, så der netop kommer et buk i hofteleddet og lårene kommer op mod maven og personen vil ofte blive bedt om også at ret ryggen op, svaje i lænden, læne hele kroppen fremover og stritte med halebenet. Samtidig kræver ...

Annonce

... det at man kan samarbejde, trække vejret godt og lave det der hedder en Vasalva-manøvre, hvor man holder vejret og bruger bugpressen ved at presse fra mellemgulvsmusklen og ned i det lille bækken ... Intet er simpelt, kan du godt høre:o)

Jeg vil derfor anbefale at du i stedet for at sætte hende op på potte fortsætter med at hjælpe hende ved at bøje og strække hendes ben, holde benene bukket op mod maven, så hun naturligt vil lave et pres i mellemgulvet og derudover synes jeg du skal prøve at lade hende hoppe på dit skød. At hun bevæger sig og bruger sig selv - mere end at hun sidder. Dertil kommer også at brug af potte synes jeg generelt hun er for lille til og det sender nogle forkerte signaler og krav til det lille menneske hun er :o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Derudover der det naturligvis vigtigt at du medtænker hendes indtag af mad og hvordan du kan variere og sammensætte kosten bedst muligt, så det er gavnligt for hende mave-tarm-funktion. Jo ældre hun bliver, jo større variation og sammensætning kan du lave og jo bedre skulle hendes mave gerne fungere.

Rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!