Brev:
Afføringsproblemer - Tidlig potte?
21. oktober 2008
Alder:
5 mdr.
Afføringsproblemer - Tidlig potte?
Hej Helen
Min datter er nu blevet 5 måneder. Hun har siden hun var 2 dage gammel haft problemer med afføringen - nu er det dog til dels blevet bedre.
Hun er flaskebarn og har været det fra start pga min brystreduktion for 5 år siden. Det har betydet rigtig hård mave og max dosis laktulose (12 ml) over en lang periode, samtidig med at vi har "hjulpet" afføringen på vej ved at presse benene op under hende og cykle med benene og masseret/stimuleret endetarmen osv...
Nu får hun ikke længere laktulose og har ikke fået det i knap 2 måneder, da hun simpelthen ikke vil have det og vi syntes at "afføringssituationen" er acceptabel i øjeblikket. Afføring er nu ikke længere hård, men fast formet. Jeg nøder hende med ekstra vand og svesker.
Hun kommer af med afføringen en gang dagligt (vi sørger for at det er dagligt da det ellers bliver hård). Enten kan jeg se at hun presser når hun sidder op i sin bumbostol og lader hende gør det færdigt, men når vi kommer på puslebordet er der kun kommet en lille klat og hun gør det færdigt derude med benene op under sig - enten med eller uden min hjælp. Eller også begynder hun først når hun ligger uden ble og kan få benene godt op under sig. Dvs hun gør det næsten aldrig i sin ble. I hendes 5 måneder gamle liv har jeg kun tømt en regulær lorteble :-) fra hende 8 - 10 gange.
I mine øjne virker det som om at hun har brug for at komme i "den korrekte defækationsstilling" når hun skal af med sin afføring. Tænker du det samme?
En bekendt med samme problem omkring sin søn havde god succes med at komme ham på potte omkring 6 måneders alderen. Han blev ikke renlig tidligere end andre børn af den grund, men det var heller ikke hensigten, men han havde god effekt af at komme op og sidde.
Jeg overvejer at prøve med min datter, men hvad tænker du om det? Er det noget du har hørt om før? Eller har du måske en anden god ide?
Jeg ser frem til dit svar.
Henriette.