Brev:
Amning om natten - hvor længe?
22. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Amning om natten - hvor længe?
Hej Helen.
Jeg skriver fordi jeg har lidt svært ved at gennemskue hvordan jeg forholder mig i forhold til amning af min søn på 9 måneder. Han vil stadig gerne ammes og det er jo dejligt! Han får tilbudet 3-4 gange om dagen: når jeg henter ham i vuggestuen omkring kl. 14, igen inden han skal sove omkring kl. 19 og så en sidste gang i løbet af natten. Ellers får han modermælkserstatning – om formiddagen i vuggestuen og om eftermiddagen, den ene gang om ugen min kæreste henter ham tidligt.
Men nu hører jeg, at han da ikke behøver spise igen om natten. Han skal sove igennem og har slet ikke brug for mad på det tidpunkt… Det er muligt at det er korrekt, men jeg har lidt svært ved at droppe natteamningen – og det lader til at min søn også har samme ”problem”. Ofte er det jo bare ren refleks, at vi tager ham op, når han vågner om natten og så kommer han over i sengen og får lidt mælk. Men hvornår og ikke mindst hvordan ”afvænner” vi ham med nattespiseriet? ...
...
Ofte spiser han ikke så meget til aften og får altid tilbudt bryst inden han skal sove, hvilket han altid tager imod. Men hvis ikke han har fået så meget med substans sidst på dagen, så er det måske meget naturligt at han vågner om natten?
I slutningen af november skal min kæreste og jeg på ”kæreste-weekend” – det vil sige en enkelt overnatning på et hotel med middag og den slags, for at vi kan få lidt alenetid. Det er første gang vi skal være væk fra vores søn om natten og det er jeg selvfølgelig lidt nervøs overfor, men er tryg med min søster, der skal passe ham. Men hvad med natmaden? Skal han have noget? Kan hun evt. give ham lidt erstatningsmælk – eller bør vi droppe det allerede nu?
Jeg skal lige høre om der overhovedet er noget næring i min mælk nu? Og om den overhovedet kan mætte som før? Jeg synes nemlig ofte han begynder på sit mam-mam under 1 time efter amning…
Jeg håber du endnu en gang er klar med et par gode råd...
Hilsen Rikke