Svar: Renlighedstræning - hvordan?
7. oktober 2008
Alder:
2 år, 10 mdr.
Kære Dorthe
Når børn er ved at være parate til at blive renlige, så skal man lægge mærke til hvor barnet er henne i processen. Renlighed har tre faser. Først kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst begynder barnet at fortælle at "nu tisser jeg" og tilsidst når barnet at sige til lige inden.
Din dreng er rigtig godt igang, han er nu i stand til at mærke når han tisser og har afføring og kommer og beder om at få en ren ble på. Det er super fint. Han er dog endnu ikke nået til at mærke og sige til præcis når det kommer og det er måske det du skal hjælpe ham med. Prøv at lægge mærke til ham, se på hans ansigtsudtryk, læg mærke til hvordan han bevæger sig når han skal tisse eller lave i bleen og grib så chancen til at spørge "tisser du?" eller lignende så du får ham opmærksom på det. Derfra kan du så begynde at opfordre ham til at komme på potte eller toilet.
Det er rigtig fint at du inden bad, lader ham tisse på potte eller toiletsæde - hvad han nu har det bedst med. Men i løbet af dagen skal du ikke presse ham til at prøve, ikke endnu, det er stadig lidt for tidligt i processen.
At løbe rundt uden ble kan være en god idé om sommeren og det hjælper nogle gange barnet til at se når det tisser og blive opmærksom på hvordan det fungerer, altså nå til det stadie hvor barnet siger "nu tisser jeg". Men det er svært på denne årstid, din dreng må ikke blive kold eller fryse og jeg synes ikke du skal lade ham rende rundt uden tøj med mindre han er på vej i bad.
Prøv om ikke du kan få hans opmærksomhed på at tisse og lave på anden vis. Lån evt. også nogle bøger på biblioteket om at smide bleen, sidde på potte og lignende, så han på den måde får lidt fokus på hvad der snart skal ske. Men giv det tid. Nogle børn bevæger sig igennem de tre faser meget hurtigt, for andre tager det flere måneder.
Man skal altid passe på med at tage bleen af for hurtigt. Det er langt bedre at give barnet den succesoplevelse det er at få en tør ble, fremfor det nederlag våde bukser giver. Derfor er buksebleer som kan tages op og ned som var det underbukser en rigtig god opfindelse!
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske