Svar: For tidlig fjernelse af bleen
3. oktober 2008
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære mor
Jeg synes det vil være en rigtig god idé at give jeres dreng en ble på igen - hvis han selv vil være med til det og det tror jeg måske godt han vil. Det kan ikke være rart at tisse i bukserne og skal have skiftet tøj 3 gange dagligt, så er det langt bedre at få en ble på og så opleve den succes det er, hvis det lykkes at tisse og bleen holder sig tør.
Det er nemlig ikke et spørgsmål om at han bare skal tisse i bleen, han skal stadig følges på toilettet og det skal I have en helt fast rutine omkring - man skal tisse inden man går i seng, når man står op om morgenen, inden man skal ud at lege, inden vi kører op at handle osv. Han skal ikke spørges, men skal tages i hånden og følges ud på toilettet.
Når han sidder på toilettet, så skal han have ro, prøve at slappe af i sin blære, der skal være tid og det kan evt. hjælpe at tænde for vandhanen - prøv det. Tisser han, så er det rigtig godt, gør han ikke, så var det rigtig godt at han prøvede og kommer der så noget i bleen efterfølgende, så pyt med det - en ble kan jo let skiftes.
Køb buksebleer som han tager op og ned som var det underbukser, så han stadig kan gå på toilettet når han har afføring og oplever det som noget helt naturligt at gå med ble. Det er som sagt en ekstra sikkerhed, ikke fordi han skal lave eller tisse i den.
Derudover tænker jeg at du skal få taget en urinprøve. Du kan købe en urinprøvetagningssæt på apoteket. Hvis han ikke kan tisse ned i et glas, så kan du sætte en lille pose på tissemanden og opsamle lidt urin i den, der kan blive sendt til dyrkning. Det er vigtigt at undersøge om hans småtisseri kan skyldes blærebetændelse, for så skal han naturligvis behandles for det.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske