Svar: For tidlig fjernelse af bleen

3. oktober 2008

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære mor

Jeg synes det vil være en rigtig god idé at give jeres dreng en ble på igen - hvis han selv vil være med til det og det tror jeg måske godt han vil. Det kan ikke være rart at tisse i bukserne og skal have skiftet tøj 3 gange dagligt, så er det langt bedre at få en ble på og så opleve den succes det er, hvis det lykkes at tisse og bleen holder sig tør.

Det er nemlig ikke et spørgsmål om at han bare skal tisse i bleen, han skal stadig følges på toilettet og det skal I have en helt fast rutine omkring - man skal tisse inden man går i seng, når man står op om morgenen, inden man skal ud at lege, inden vi kører op at handle osv. Han skal ikke spørges, men skal tages i hånden og følges ud på toilettet.

Når han sidder på toilettet, så skal han have ro, prøve at slappe af i sin blære, der skal være tid og det kan evt. hjælpe at tænde for ...

Annonce

... vandhanen - prøv det. Tisser han, så er det rigtig godt, gør han ikke, så var det rigtig godt at han prøvede og kommer der så noget i bleen efterfølgende, så pyt med det - en ble kan jo let skiftes.

Køb buksebleer som han tager op og ned som var det underbukser, så han stadig kan gå på toilettet når han har afføring og oplever det som noget helt naturligt at gå med ble. Det er som sagt en ekstra sikkerhed, ikke fordi han skal lave eller tisse i den.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derudover tænker jeg at du skal få taget en urinprøve. Du kan købe en urinprøvetagningssæt på apoteket. Hvis han ikke kan tisse ned i et glas, så kan du sætte en lille pose på tissemanden og opsamle lidt urin i den, der kan blive sendt til dyrkning. Det er vigtigt at undersøge om hans småtisseri kan skyldes blærebetændelse, for så skal han naturligvis behandles for det.

Fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder