Brev:
For tidlig i skole
4. oktober 2008
Alder:
5 år, 2 mdr.
For tidlig i skole
Hej Helen
Jeg har skrevet til dig før mht min datter, hvor vi var usikre på om det er den rigtige beslutning at sende hende i skole. Nu har vi gjort det og jeg ser desværre det jeg frygtede, at hun ikke har det socialt godt med de andre børn. Hun er en del yngre end nogle af dem og er mere umoden, hvilket har resulteret i at de andre piger næsten afviser hende eller ignorer hende.
Hvis jeg spørger om hun vil have nogle med hjem og lege er det typisk en eller to, som hun kender i forvejen hun vælger og det er også fint nok, men jeg kan se at de andre er begyndt at danne relationer til hinanden hvor jeg tænker at hun kommer til at stå udenfor. Hun siger hun spørger om de vil lege men får tit nej. Hun har endvidere meget svært ved at tackle "nederlag". feks var der to piger der sad og spillede et spil hvor hun spørger om hun må være med. Så får hun svaret at det er kun et tomandsspil og så begynder hun at sidde og græde. Ikke gøre andet bare sidde og græde.
Eks i gymnastik har læreren fortalt mig, at hun har sat sig ud til siden mens de andre lavede gymnastik og bare sat sig til at græde og sige hun savnede mig. Men jeg er flere gange oplevet at hun siger det og typisk i forbindelse med at der er noget hun ikke kan finde ud af eller når der opstår en konflikt hun ikke kan klare. Så er hun begyndt at sige at der ikke er sjovt at gå i skole fordi man skal de samme ting og lave matematik(for 0. klasse) som hun ikke kan finde ud af. Men når jeg sætter mig ned med hende kan hun sagtens.
Jeg tænker om hun bare er sendt afsted for tidlig og bare ikke kan kapere alt det der sker omkring hende. Er bange for at give hende en rigtig dårlig skolestart så hun kommer til at hade skolen resten af livet og at hun ikke får relationer som hun kan knytte og gøre brug af. Jeg har taget en snak med læreren som mener at hun har lidt svært ved det og har bare fortalt de gange hun har grædt.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an. Troede det gik fint indtil der begynder at poppe små ting op fra hende, fra læreren og det jeg selv ser når jeg afleverer og henter. Hun er en lille tynd pige som først bliver 6 år nu her. Og rent fysisk er hun sikkert ikke så stærk og hurtig som de andre piger. Bogligt har jeg også en fornemmelse af at hun ikke er helt skarp. Hun har svært ved at tackle hvis andre børn skubber hende, evt. kommer til at ligge deres bøger over hendes eller i det hele taget hvis det ikke lige går efter hendes hoved så kan hun blive rigtig muggen og sur. Og hvis der er noget der går galt for hende så kan man se mundvigene vende nedad allerede inden seancen er ovre.
Du har før skrevet til mig omkring selvværd og selvtillid men uanset hvor meget vi prøver synes jeg ikke det bliver bedre. Hun er en meget usikker pige og stoler ikke på hun godt kan. I børnehaven var hun lidt mere sikker og legede gerne med flere forskellige. Min største bekymringer går på forholdet til de andre piger, at de simpelthen ikke har interessen for hende. Og normalt når sådan noget sker så hænger det jo ved. Og så det ikke føles som om hun trives.
Jeg har taget en snak med læreren men jeg føler ikke jeg fik det helt store ud af det så jeg håber du kan hjælpe os lidt på vej..