For tidlig i skole

4. oktober 2008

Kategori:
Alder:
5 år, 2 mdr.

For tidlig i skole

Hej Helen

Jeg har skrevet til dig før mht min datter, hvor vi var usikre på om det er den rigtige beslutning at sende hende i skole. Nu har vi gjort det og jeg ser desværre det jeg frygtede, at hun ikke har det socialt godt med de andre børn. Hun er en del yngre end nogle af dem og er mere umoden, hvilket har resulteret i at de andre piger næsten afviser hende eller ignorer hende.

Hvis jeg spørger om hun vil have nogle med hjem og lege er det typisk en eller to, som hun kender i forvejen hun vælger og det er også fint nok, men jeg kan se at de andre er begyndt at danne relationer til hinanden hvor jeg tænker at hun kommer til at stå udenfor. Hun siger hun spørger om de vil lege men får tit nej. Hun har endvidere meget svært ved at tackle "nederlag". feks var der to piger der sad og spillede et spil hvor hun spørger om hun må være med. Så får hun svaret at det er kun et tomandsspil og så begynder hun at sidde og græde. Ikke gøre andet bare sidde og græde.

Eks i gymnastik har læreren fortalt mig, at hun har sat sig ud til siden mens de andre lavede gymnastik og bare sat sig til at græde og sige hun savnede mig. Men jeg er flere gange oplevet at hun siger det og typisk i forbindelse med at der er noget hun ikke kan finde ud af eller når der opstår en konflikt hun ikke kan klare. Så er hun begyndt at sige at der ikke er sjovt at gå i skole fordi man skal de samme ting og lave matematik(for 0. klasse) som hun ikke kan finde ud af. Men når jeg sætter mig ned med hende kan hun sagtens.

Jeg tænker om hun bare er sendt afsted for tidlig og bare ikke kan kapere alt det der ...

Annonce

... sker omkring hende. Er bange for at give hende en rigtig dårlig skolestart så hun kommer til at hade skolen resten af livet og at hun ikke får relationer som hun kan knytte og gøre brug af. Jeg har taget en snak med læreren som mener at hun har lidt svært ved det og har bare fortalt de gange hun har grædt.

Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an. Troede det gik fint indtil der begynder at poppe små ting op fra hende, fra læreren og det jeg selv ser når jeg afleverer og henter. Hun er en lille tynd pige som først bliver 6 år nu her. Og rent fysisk er hun sikkert ikke så stærk og hurtig som de andre piger. Bogligt har jeg også en fornemmelse af at hun ikke er helt skarp. Hun har svært ved at tackle hvis andre børn skubber hende, evt. kommer til at ligge deres bøger over hendes eller i det hele taget hvis det ikke lige går efter hendes hoved så kan hun blive rigtig muggen og sur. Og hvis der er noget der går galt for hende så kan man se mundvigene vende nedad allerede inden seancen er ovre.

Du har før skrevet til mig omkring selvværd og selvtillid men uanset hvor meget vi prøver synes jeg ikke det bliver bedre. Hun er en meget usikker pige og stoler ikke på hun godt kan. I børnehaven var hun lidt mere sikker og legede gerne med flere forskellige. Min største bekymringer går på forholdet til de andre piger, at de simpelthen ikke har interessen for hende. Og normalt når sådan noget sker så hænger det jo ved. Og så det ikke føles som om hun trives.

Jeg har taget en snak med læreren men jeg føler ikke jeg fik det helt store ud af det så jeg håber du kan hjælpe os lidt på vej..

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

14. august 2023 | Sovevaner | 4 år, 4 mdr.

Hvordan putter jeg to børn alene?

Hej Helen Jeg skriver for at høre om du har et godt råd. Vi har en dreng...

Annonce

Viden om børn:

Frugtmos og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan barnet spise al slags frugt. Det kan være frisk frugt eller kogt frugt.

Starter dit barn med skemad i 4-5 måneders alderen, er det dog helt okay, at du giver lidt frugtmos i denne alder. Det anbefales, at du begynder med den kogte mos til de mindste børn. Det anbefales også, at du tilbyder frugtmos som topping på en grød, eller som dessert efter et grøntsagsmåltid.

Til den første skemad er især pære- og æblemos godt, da det har en mild smag,...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin