Svar: Det der med potten - 2 år, 1 mdr.
3. oktober 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Ingrids Mor
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at købe et toiletsæde. Børn har det tit med at de gerne vil gøre det, som de ser andre gør og da jeres datter ser jer gå på toilettet, så er det naturligt for hende at foretrække dette fremfor potten.
Jeg synes samtidig at I skal lade hende beholde bleen på, men så opfordre hende til at gå på toilettet til bestemte tider. Det kan være inden hun skal ud at lege, inden I kører op for at handle, inden hun skal i seng, når hun står op om morgenen. På samme tidspunkt hvor I andre normalt også tisser, så det bliver en helt naturlig ting "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører" og så prøve at sætte hende på og se hvad der sker.
Kommer der noget i wc´et er det rigtig fint, gør der ikke så er det også okay, så ros hende for at forsøge. Det er langt bedre med en tør ble fordi det er en succesoplevelse end det er at tage bleen for tidligt af og hun så oplever det nederlag det naturligt er at få våde bukser.
Det lyder som om at hun fysiologisk er parat, hun kan godt holde sig og hun kan godt fornemme tisse og afføringstrang og dermed måske nå at sige til inden. Det er mere den mentale hurdle hun skal over, hun skal lige have styrken til at turde og derfor skal I ikke presse hende, men bare lade det være en naturlig del af dagligdagen at hun lige prøver at tisse ligesom I andre gør - inden hun skal ud af døren ... :o)
Stejler hun og bliver ked af det eller protesterer, - det vil hun bare ikke, så glem det, så er hun ikke parat endnu og skal have lidt mere tid og det er helt okay - hun er jo endnu ikke særlig gammel
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske