Brev:
Det der med potten - 2 år, 1 mdr.
3. oktober 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Det der med potten  - 2 år, 1 mdr.
Kære Helen
Jeg ville lige bede om et hurtigt råd fra dig. Min datter er begyndt at sige til, når hun skal på wc, tager sig til bleen inden hun går på toilettet, og virker lidt forlegen omkring det, af en eller anden grund. Vi har en potte stående, som hun leger lidt med, og som har været brugt et par gange, men da hun havde været på toilettet fire gange i løbet af en uge, virkede det som om hun opdagede at der kom noget ud af hende, når hun gik på wc. Ihvertfald blev hun meget forskrækket - virkede det som om - over at der pludselig var noget i potten, hun blev ked af det, og ville ikke bruge den mere, så den har vi naturligvis stillet væk igen.
I de sidste par uger er hun så begyndt at sige til, når hun skal på toilettet. Jeg spørger hende om hun vil sidde på potten - det vil hun ikke, men det virker som om hun egentlig også helst er fri for at lave i bleen. Hun bliver forlegen, også selvom vi fortæller hende, at det er helt ok at lave i bleen.
Jeg kan se af dine andre svar, at der er tre faser til renlighed, og umiddelbart synes jeg selv det lyder til at hun er i fase 3 allerede - men har så sprunget fase 1 og 2 over.
Skal vi prøve at købe et toilet-bræt til hende, forsat opfordre hende til at bare at lave i bleen, selvom hun virker forlegen og lidt ked af det, eller har du en helt anden model? Bedstemødrene er selvfølgelig af den opfattelse at vi "forlængst" skulle være igang med at træne, men vi mener naturligvis at hun skal være helt klar, og da slet ikke være ked af at gå på wc. Om hun smider bleen nu så småt, eller først til sommer er hip som hap for os - bare hun er glad.
Gode råd modtages derfor gerne.
På forhånd tak.
Bedste hilsner
Ingrids Mor