Svar: Renlighed med tilbagefald
23. september 2008
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Birgitte
Tak for dit brev:o)
Der er ingen tvivl om at der er sket rigtig meget i jeres liv de sidste måneder og det er min helt klare fornemmelse at det reagerer Emma på - det ville et eller andet sted også være mærkeligt, hvis hun ikke gjorde, så det skal du prøve at se som et sundhedstegn.
Når hun tisser i bukserne, så er det jo umiddelbart ikke fordi hun ikke kan holde sig, eller ikke er opmærksom på at hun skal tisse. Det er heller ikke et spørgsmål om at hun drypper lidt, som f.eks. kunne skyldes at hun havde blærebetændelse eller lignende. Hun tisser rigtigt og hun gør det, som du beskriver det, helt bevidst og uden at forsøge at holde sig.
Jeg tænker her at det for det første er en måde at få opmærksomhed på. Jeg ved godt du siger at hun gør det, selvom du netop sidder og taler med hende og I har det hyggeligt. Så hun har din opmærksomhed i situationen. Men jeg tænker, at hun generelt lige nu, har behov for at mærke dig lidt mere. Hun har behov for at du ser hende og er opmærksom på den lille pige som hun stadig er og det leder mig så videre til det næste, som jeg tror dette handler om - nemlig forventninger.
Jeg tror et eller andet sted at I stiller lidt for store krav til hende. Hun har klaret renlighed, hun har klaret flytning, hun klarer flere sprog, hun lyder til at være en rigtig kvik pige, en meget moden pige af sin alder. Samtidig skal hun også være storesøster og det har I naturligvis også talt om. Når piger er som jeres datter, så kan man meget let komme til at forvente lidt for meget af dem og en måde de kan gøre sig mindre på, - er ved at tisse i bukserne. Det kan være en klar markering af at "jeg er stadig lille, jeg vil ikke være den store".
Derfor tænker jeg at I skal prøve at nurse hende lidt mere, prøv at tage lidt mere over, lad være at stille for mange krav lige nu, skru lidt ned for forventningerne til hende, stil ikke for mange spørgsmål, lad hende ikke tage stilling til for mange ting selv osv.
Jeg synes også I skal tale med hende om, hvordan hun har det med at skulle tisse i bukserne. Synes hun det er rart at gå rundt med våde bukser og i den forbindelse synes jeg I skal overveje at give hende en ble på og tale med hende om det. Det skal naturligvis være en bukseble, som tages op og ned ligesom et par trusser. og den skal på fordi det ikke er rart med våde bukser, men det er en succes med en tør ble.
Derudover synes jeg at I skal holde op med at spørge hende om hun skal ud at tisse, på toilettet eller lignende. I skal ikke spørge men skal tage hende i hånden og følge hende derud. Hvis I spørger vil hun sige konsekvent nej og så vil hun tisse i bukserne 15 minutter efter. Det dur ikke.
Det er vigtigt med faste toilettider forstået på den måde at man altid tisser inden man går i seng, når man står op, inden man kører ud for at handle, inden man løber ud for at lege osv. og så skal hun på de tidspunkter, hvor I ved at hun nok snart skal tisse, tage hende i hånden og følge hende på toilet "kom vi skal lige tisse inden vi kører". Det er ikke kun hende der skal det, det skal mor også, for sådan er reglen hos jer.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske