Svar: Tisser i sengen om natten - 3 år, 4 mdr.
21. august 2008
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære AS
Jeg kan også godt forstå hvis jeres datter reagerer på alt det nye der sker i jeres familie i øjeblikket. Det er rigtig mange ting på en gang og da hun skal være storesøster til oktober (tillykke med det) så synes jeg ikke der er nogen grund til at stille ekstra krav til hende lige nu ...:o)
Det er en rigtig god idé at følge jeres datter på toilettet sen aften, så hun derefter kan holde sig tør til næste morgen tidlig. I skulle på sigt gerne nå dertil, at hun selv vågner, mærker hun skal tisse og selv trisser ud på toilettet.
Man kan diskutere det at få en ble på igen. En tør ble er helt sikkert en succesoplevelse fremfor at vågne i en våd seng og kan derfor være en udmærket løsning ... men jeres datter skal jo et eller andet sted også selv have lyst til dette. Hvis hun ikke vil have ble på, nu hvor hun har været renlig længe, så kan det være synd at kræve dette af hende - hun kan jo godt holde sig, hvis I følger hende på toilettet til rette tid om aftenen ...
Modsat vil nogle børn faktisk opleve det som en stor lettelse at få en ble på, så slipper de for den våde seng og hun skal naturligvis fortsat følges på toilettet. Det er ikke sådan at hvis hun får en ble på om aftenen, så må hun tisse i den. Bleen skal bruges som en ekstra sikkerhed - toilet besøg er stadig en god idé:o) Så en ble om natten, hvis hun er med på at det er en ekstra sikkerhed, kan være en rigtig god idé.
Det er meget vigtigt at jeres datter ved at det ikke er fordi der er noget galt med hende, at hun er forkert på nogen måde, når hun tisser i sengen om natten. Det er der mange børn der gør og det er meget normalt at børn er renlige om dagen før de er det om natten. Mange voksne har selv gjort det som børn og man ved at der er en vis arvelighed her.
Da hun har været renlig i nogle måneder, så kan man naturligvis overveje om der skulle være en fysisk årsag til dette. Det kunne være hun havde blærebetændelse eller lignende, men om dagen har I jo umiddelbart ingen problemer.
Jeg tænker derfor at lige nu er det et spørgsmål om at få lidt ro på det hele, på hele jeres situation, ikke gøre for stort et nummer ud af det. Legalisere en ble og tillade den tryghed, det kan give hende, hvis hun vil det og så naturligvis fortsat følge hende på toilettet:o) Det er sandsynligvis bare en periode og tager I det roligt og følger hende ud, så kan det sagtens ændre sig igen.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske