Svar: Tisser i sengen om natten - 3 år, 4 mdr.

21. august 2008

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære AS

Jeg kan også godt forstå hvis jeres datter reagerer på alt det nye der sker i jeres familie i øjeblikket. Det er rigtig mange ting på en gang og da hun skal være storesøster til oktober (tillykke med det) så synes jeg ikke der er nogen grund til at stille ekstra krav til hende lige nu ...:o)

Det er en rigtig god idé at følge jeres datter på toilettet sen aften, så hun derefter kan holde sig tør til næste morgen tidlig. I skulle på sigt gerne nå dertil, at hun selv vågner, mærker hun skal tisse og selv trisser ud på toilettet.

Man kan diskutere det at få en ble på igen. En tør ble er helt sikkert en succesoplevelse fremfor at vågne i en våd seng og kan derfor være en udmærket løsning ... men jeres datter skal jo et eller andet sted også selv have lyst til dette. Hvis hun ikke vil have ble på, nu hvor hun har været renlig længe, så kan det være synd at kræve dette af hende - hun kan jo godt holde sig, hvis I følger hende på toilettet til rette tid om aftenen ...

Modsat vil nogle børn faktisk opleve det som en stor lettelse at få en ble på, så slipper de for den våde seng og hun skal naturligvis fortsat følges på toilettet. Det er ikke sådan at hvis hun får en ble på om aftenen, så må hun tisse i ...

Annonce

... den. Bleen skal bruges som en ekstra sikkerhed - toilet besøg er stadig en god idé:o) Så en ble om natten, hvis hun er med på at det er en ekstra sikkerhed, kan være en rigtig god idé.

Det er meget vigtigt at jeres datter ved at det ikke er fordi der er noget galt med hende, at hun er forkert på nogen måde, når hun tisser i sengen om natten. Det er der mange børn der gør og det er meget normalt at børn er renlige om dagen før de er det om natten. Mange voksne har selv gjort det som børn og man ved at der er en vis arvelighed her.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Da hun har været renlig i nogle måneder, så kan man naturligvis overveje om der skulle være en fysisk årsag til dette. Det kunne være hun havde blærebetændelse eller lignende, men om dagen har I jo umiddelbart ingen problemer.

Jeg tænker derfor at lige nu er det et spørgsmål om at få lidt ro på det hele, på hele jeres situation, ikke gøre for stort et nummer ud af det. Legalisere en ble og tillade den tryghed, det kan give hende, hvis hun vil det og så naturligvis fortsat følge hende på toilettet:o) Det er sandsynligvis bare en periode og tager I det roligt og følger hende ud, så kan det sagtens ændre sig igen.

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Moderkage

Moderkagen forsynet barnet med næring, imens det ligger inde i livmoderen. Når fødslen er forbi, og navlestrengen er klippet over, så skal moderkagen fødes.

Hos nogle kvinder kommer den helt af sig selv, hos andre skal man presse lidt for at få den ud. Det kan ske, at moderkagen ikke kan komme ud på normal vis og derfor må kvinden bedøves, og den må fjernes af en læge. Bedøvelse er nødvendigt, for hvis kvinden var vågen, ville det gøre meget ondt.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor