Svar: Potte træning, generelt og i dagpleje

20. august 2008

Kategori:
Alder:
22 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære MA

Det er meget tidligt at blive renlig, når man kun er 22 måneder og det er sandsynligvis derfor jeres dagplejer ikke har så travlt og mener at det er fornuftigt at se tiden lidt an.

Renlighed er en proces og noget som barnet fysioloisk modnes til. De fleste børn bliver renlige omkring 3 års alderen og drenge bliver tit senere renlige end piger. Det er også sådan at børn i jeres drengs alder og lidt ældre, naturligt begynder at interessere sig for, hvordan de fungerer, at de tisser, "jeg har en tissemand og lillesøster har en tissekone" og det er alt sammen med til at motivere dem stille og roligt til også hen af vejen at bruge toilettet.

Man skal derfor overveje, hvad det er for signaler barnet sender, hvor er barnet henne i processen. Er der tale om en naturlig nysgerrighed "sådan fungerer jeg" eller er der tale om at barnet virkelig fysisk kan mærke tissetrang, nå at sige til og holde sig til vi når toilettet.

Helt overordnet så mener jeg at man skal passe på med at tage bleen af for tidligt. Det er langt bedre for barnet at have en succesoplevelse med en tør ble end at tage bleen af og barnet så oplever det nederlag det er at få våde bukser. Og da jeres dreng ikke er ældre end han er, så synes jeg det er en rigtig god idé at lade ham beholde bleen på. Kommer han så selv og siger at han skal tisse, så skal I naturligvis aldrig sige "tis i bleen", men tage ham ved hånden og skynde jer ud til toilet eller potte og rose ham for det, som så kommer der.

Det er sådan at renlighed har ...

Annonce

... forskellige faser. Først kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen, herefter fortæller barnet at nu laver det i bleen og til sidst når barnet at sige til lige inden. Jeg vil naturligvis ikke benægte at jeres dreng er godt igang, han lyder til at være bevidst om hvordan han fungerer og han synes det er sjovt at komme på potten. Det lyder også som om at I tackler det på en rigtig fin måde.

Det lyder ud fra det du fortæller som om at han lige nu befinder sig mellem fase 1-2 og der er således stadig lidt vej igen, indtil han er i stand til at sige til inden. Hvis det lykkes, så skal I naturligvis give ham den succesoplevelse og jeg læser også dit brev sådan at dagplejer er enig i dette. Men hun vil vente på at han selv kommer og siger til og det kan altså være fornuftigt nok:o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Dertil kommer at det at træne renlighed kan være svært i vinterhalvåret, hvor barnet naturligt har meget tøj på. Det er næsten umuligt at undgå uheld, hvis man skal have regntøj, gummistøvler og lange bukser af før man når toilettet - om sommeren, hvor man enten bare render med numsen bar eller i et par små shorts er det noget lettere.

Så med mindre at han er meget hurtigt og i løbet af den næste måneds tid eller to virkelig begynder at vise sig parat, så tænker jeg at det rigtige tidspunkt nok kommer i løbet af næste forår og at han bliver helt renlig i løbet af næste sommer:o) Et helt normalt tidspunkt for en lille dreng.

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.

Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder