Brev:
Potte træning, generelt og i dagpleje
20. august 2008
Alder:
22 mdr.
Potte træning, generelt og i dagpleje
Kære Helen.
Dette er 4. brev jeg skriver til dig, jeg plejer jo at få nogle gode brugbare svar fra dig:)
Denne gang drejer det sig om xander, vores søn på 22 mdr.
siden han var 16 mdr begyndte han at blive opmærksom på våd ble og at han tissede når han gik uden ble. Vi fulgte ham først på sidelinien og da han er omkring 18 mdr køber jeg så en potte- hvis han syntes den kunne være interessant ville det jo være positivt.
Vi introducerede da potten for ham og han er på den et par gange hvor han tisser, derefter kan jeg så mærke han trækker sig lidt og vi holder inde et par uger.
Omkring 20. md. kan jeg så se, at midt i leg og fordybelse stopper han op, kigger ned og står stille nogle sek. og leger derefter videre. han kommer så og beder om at få bleen af, han siger "ble a`, ha`ble a`" og vi siger, " skal du det, er den våd?, ja den er våd, du har tisset i den", nogle gange har vi så mærket at den er våd også og det er han meget med på.
Nogle gange kom han på potten og tissede og det var okay igen, nu har vi så aftalt at vi vil gøre det til et ritual morgen og eftermiddag/aften, de sidste 4 dage har han tisset på potten 2 gange om dagen de førnævnte tidspunkter, han syntes det er spændende og sjovt at høre når strålen rammer bunden af potten:) derefter tømmer vi i toilettet og skyller med vand og han får så lov at skylle ud, det er der jo også noget sjovt ved:)
Desværre er hans dagplejemoder ikke med på ideen! da jeg en dag spurgte hende ad hvordan hun syntes vi skulle gribe det an, da han nu var ved at være godt på vej mente hun at han var for lille endnu og hun ville helst ikke begynde før han selv kan sige til når han skal tisse! Hun syntes det var bedre at vente til omkring de 2½-3 år. Hun har dog en 3 årig der lige er blevet renlig og samtidig med at vi snakker spørger hun ham flere gange om han skal tisse - så er jeg altså lidt lost og irriteret over at hun afslår, jeg havde bare forventet at hun ville være med på det og havde ikke troet at det skulle blive et spørgsmål omkring alder!!
Er meget skuffet men hvad så? Skal vi bare fortsætte stille og roligt med det igangværrende herhjemme eller skal vi vente på at dpmoderen er klar?
Glæder mig til dit svar,
Kærlig hilsen MA:)