Potte træning, generelt og i dagpleje

20. august 2008

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Potte træning, generelt og i dagpleje

Kære Helen.

Dette er 4. brev jeg skriver til dig, jeg plejer jo at få nogle gode brugbare svar fra dig:)

Denne gang drejer det sig om xander, vores søn på 22 mdr.
siden han var 16 mdr begyndte han at blive opmærksom på våd ble og at han tissede når han gik uden ble. Vi fulgte ham først på sidelinien og da han er omkring 18 mdr køber jeg så en potte- hvis han syntes den kunne være interessant ville det jo være positivt.

Vi introducerede da potten for ham og han er på den et par gange hvor han tisser, derefter kan jeg så mærke han trækker sig lidt og vi holder inde et par uger.

Omkring 20. md. kan jeg så se, at midt i leg og fordybelse stopper han op, kigger ned og står stille nogle sek. og leger derefter videre. han kommer så og beder om at få bleen af, han siger "ble a`, ha`ble a`" og vi siger, " skal du det, er den våd?, ja den er våd, du har tisset i den", nogle gange har vi så mærket at den er våd også og det er han meget med på.

Nogle gange kom han på potten og tissede og det var okay igen, nu har vi så aftalt at vi vil gøre det til et ritual morgen og eftermiddag/aften, de ...

Annonce

... sidste 4 dage har han tisset på potten 2 gange om dagen de førnævnte tidspunkter, han syntes det er spændende og sjovt at høre når strålen rammer bunden af potten:) derefter tømmer vi i toilettet og skyller med vand og han får så lov at skylle ud, det er der jo også noget sjovt ved:)

Desværre er hans dagplejemoder ikke med på ideen! da jeg en dag spurgte hende ad hvordan hun syntes vi skulle gribe det an, da han nu var ved at være godt på vej mente hun at han var for lille endnu og hun ville helst ikke begynde før han selv kan sige til når han skal tisse! Hun syntes det var bedre at vente til omkring de 2½-3 år. Hun har dog en 3 årig der lige er blevet renlig og samtidig med at vi snakker spørger hun ham flere gange om han skal tisse - så er jeg altså lidt lost og irriteret over at hun afslår, jeg havde bare forventet at hun ville være med på det og havde ikke troet at det skulle blive et spørgsmål omkring alder!!

Er meget skuffet men hvad så? Skal vi bare fortsætte stille og roligt med det igangværrende herhjemme eller skal vi vente på at dpmoderen er klar?

Glæder mig til dit svar,
Kærlig hilsen MA:)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor