Svar: Opdragelse - 11 mdr.

25. maj 2007

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Maria

Ja sikke da en bøllespire - der er gang i hende:o)

Der er ingen tvivl om at din datter er udmærket klar over hvordan hun får din fulde opmærksomhed og hvem vil ikke gerne have den en gang imellem? Hun har en helt naturlig trang til at udforske og undersøge og det på flere planer.

For det første ligger der jo en undersøgelse i at banke døren ind i væggen - den giver et ordenligt bang og det lyder sikkert ret sjovt. Med hensyn til maden så er der noget undersøgelse i at se hvordan de smatter ud og hvordan det en efter en triller ned på gulvet - det er sikkert også meget sjovt... og så er der jo undersøgelsen i hvad det gør ved hendes forældre og det er sikkert rigtig skægt. I hvert fald lyder det som om at hun godt er klar over at når hun gør disse ting, så får hun en reaktion fra jer.

Hun har dog en alder, hvor det lille bitte nej, som hun hører i sit baghoved og som hun ved kommer lige om lidt ikke er stort nok til at overvinde hende nysgerrighedstrang og det er helt normalt for hendes alder. Ofte hjælper det bedst ved at lade en handling følge med. Det vil sige enten ...

Annonce

... at flytte hende ned, så er hun færdig med at spise, flytte maden væk, flytte hende fra døren, lukke døren eller hvad det nu kunne være.

Det at lade en handling følge med Nej! forhindrer hende ikke i fortsat at forsøge, men det hjælper hende til at huske at I ikke ville dette her.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er også udmærket at ignorere hende en gang imellem, netop fordi det er opmærksomheden hun søger. Nogle gange kan man også have held med at aflede hende eller få hende væk fra det hun er igang med ved at tilbyde noget bedre. Det kunne være når hun f.eks. står og banker med døren, så lad som ingenting og kald på hende, giv et stykke agurk eller inviter hende til en historie på skødet. Ikke som belønning for det hun gjorde med som afledning hvor I ikke lægger mærke til, hvad hun har gjort før... giver det mening?

Der er ikke noget pinligt i at de i vuggestuen har en pædagog ved din datters side. Det er faktisk rigtig fint at de har fundet ud af at hun har dette behov i øjeblikket og at de så finder en løsning på det. Det er kun godt:o)

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor