Svar: Når børn slår
20. oktober 2003
Alder:
2 år
Kære Farmor
At slå andre er en måde at gøre opmærksom på sig selv på. Det kan være børn, der endnu ikke har meget sprog og det er altid svært at tackle.
Det er vigtigt at I giver jeres barnebarn opfattelsen af at det ikke er tilladt at slå andre og at man ikke opnår nogen positiv opmærksomhed ved at slå andre. Når hun såleds slår farfar, så ville jeg sige bestemt "Nej! - man må ikke slå" og så sætte hende ned, væk fra sig. Simpelthen for at vise hende at man ikke vil have hende siddende, når hun slår.
Derudover vil jeg vise hende, hvad man kan gøre i stedet for. Sige "Nej! ikke slå - men aae" og vise med hendes hånd at man aaer. Samtidig vise hende at man godt kan sige undskyld.
Man må aldrig bære nag, for det forstår hun ikke, så når hun kommer og igen vil op, så skal hun have lov. Hvis hun så slår igen, så skal hun igen ned på gulvet eller vises hvad hun skal gøre i stedet for.
Det er vigtigt at give hende masser af opmærksomhed i løbet af dagen, så hun ikke behøver slå for at få opmærksomhed og hun skal ikke rettes på hele tiden. Det er heller aldrig en løsning at slå igen, hvilket også er forbudt.
Hun lærer ved at se på jer og jeres adfærd og det er jer som skal sige fra.
Held og lykke fremover
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske