Svar: 2 årig dreng - fortsættelse

25. marts 2024

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Kære A.

Tak for dit brev. Det er super godt, at du skriver tilbage - og jeg beklager, at jeg ikke fik svaret på det med din drengs ansigtsudtryk i mit første svar:)

Når din dreng ser tegnefilm og her laver forskellige ansigtsudtryk, så tænker jeg, at det kan være hans måde at vise sine følelser overfor det han ser. Det er helt normalt og faktisk et meget fint tegn, at han viser sine følelser gennem netop ansigtsudtryk. Når man er 2 år gammel, så har man allerede udviklet et bredt spektrum af følelsesmæssige reaktioner. Han kan både føle spænding, glæde, frygt, forundring osv. Og alt sammen kan vise sig i hans ansigt.

Han kan også spejle de udtryk, som han ser på skærmen. Hvis en person, karakter eller lignende er glad, så kan han også vise glæde i sit ansigt. Hvis karakteren er ked af det, så vil du højst sandsynligt også kunne se, at din dreng ser ked ud af det. Han imiterer således de følelser og ansigtsudtryk, som han ser - ligesom han også vil imitere de udtryk, som du laver:)

Det er lidt, som hvis du selv ser noget rørende på tv, så kan du sansynligvis også mærke tårerne i dine øjne, fordi du bliver påvirket af det, du ser på skærmen - det kan din dreng naturligt også blive.

Med hensyn til at lege sammen og ikke lege ved siden af hinanden, så udvikles dette ofte i 2-2.5 års alderen, og det fortsætter derefter igennem hele barndommen. Barnet lærer gradvist at forstå sociale regler og udvikler empati og hensyn i forhold til legekammerater. Nogle børn vil naturligt lege sammen med andre tidligere og andre lidt senere - hvor hurtigt barnet er til at lege med andre afhænger blandt andet både af barnets personlighed og også af barnets erfaringer med at lege med andre (altså hvor meget du f.eks. leger med din søn og har gjort det indtil nu).

Du kan netop støtte udviklingen af social leg ved at skabe forskellige muligheder for at lege med andre. Det gælder både leg med dig, men bestemt også leg i forskellige grupper af børn, hvor du kan opfordre ham til at samarbejde og dele med de andre, og hvor du vejleder, guider, støtter, forklarer - så han stille og roligt lærer det og naturligt udvikler venskaber. På samme måde kan dagplejer støtte børnene i at lege sammen, og når du/I er sammen med din bror og hans søn, så er det vigtigt, at I voksne også sætter jer sammen med børnene og hjælper dem.

Når børnene i dagplejens gæstehuset tager legetøj fra din dreng, så bliver han ked af det. Han reagerer således på det, men han kan endnu ikke sige fra. Her ligger der en pædagogisk opgave i at hjælpe ham. Dagplejer bør her gå ind og hjælpe ham med at få legetøjet igen, så alle børn lærer, at man ikke må tage legetøjet fra andre, når de er igang med en god leg, og at man skal dele og give plads til hinanden.

Når et barn tager legetøjet fra din dreng (vi kan kalde ham X.), så kan man f.eks. sige: "X. bliver ked af det, når du tager bilen fra ham", eller "du vil bare så gerne lege med den røde bil, men den leger X. med". Så giver man din dreng X. bilen tilbage og siger f.eks. til det andet barn "Se her, du kan lege med den blå bil". På den ...

Annonce

... måde hjælper man aktivt begge børn med at lære, hvordan man leger sammen og lege med hver sin bil.

Når din dreng får taget legetøjet fra sig af sin fætter, så reagerer han også - og i denne situation fortæller du, at han gerne vil have bilen tilbage. Han viser dette, måske ved at tage bilen ud af hånden på sin fætter eller måske ved at skubbe til ham. Også i denne situation, er det vigtigt, at I hjælper og sætter ord på situationen, så begge børn hjælpes til at lege sammen. Din brors søn kan godt have behov for at høre, at din dreng tager legetøjet tilbage, fordi han var i gang med en god leg, og han kan have behov for hjælp til at finde noget andet at lege med. Og din dreng kan godt have behov for at høre, at han f.eks. ikke må skubbe eller slå, så du f.eks. siger "det er ikke rart, når du skubber, det gør ondt!", så jeres fætter således også føler sig mødt.

Når børn ikke er mere end 2-3 år gamle, så opstår der naturligt let konflikter. De har rigtig svært ved at sætte ord på deres følelser, og de er først i gang med at finde ud af at udvikle hensyn til hinanden, finde ud af at dele, finde ud af hvordan man er en god ven. Og selvom man er i familie, så er man ikke nødvendigvis altid de bedste venner. Drengene har naturligt brug for hjælp til at lege sammen :) Når din dreng reagerer anderledes overfor sin fætter, så er det måske, fordi de to naturligt kender hinanden bedre, og han derfor er mere tryg ved at sige fra:)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til at sige "mor" eller "far", så har du faktisk ret i, at det er usædvanligt, at jeres dreng ikke siger dette, når han nu er over 2 år gammel. Der er dog flere ting, som kan spille ind - f.eks. hvor meget I taler med ham, hvor meget du/I selv bruger ordene "mor" og "far". Det er vigtigt, at du taler rigtigt meget med ham og bruger ordet "mor" om dig selv for at lære ham det. Det betyder, at du f.eks. skal sige "kom op til mor" og ikke sige "kom op til mig". Ligesom det er vigtigt, at du og far omtaler hinanden "kan du vinke til far", "se der var far, hej far", "hvor er far henne, kan du finde far", osv. Så jeres dreng naturligt kender jer, og ved hvem I er:)

Du har i dit tidligere brev nævnt, at han siger få ord f.eks. "tak", "hej", "god dag", han kan "tælle til tre" og sige "god morgen". Da han nu er 2 år gammel, så vil jeg faktisk anbefale dig, at du kontakter kommunens talepædagog. Han eller hun sidder normalt i kommunens pædagogiske psykologiske rådgivning, og talepædagoger (audiologopæder) er specialister i børns sprogudvikling. De kan således fortælle dig, om din drengs sprogudvikling er som forventet og også rådgive dig omkring, hvordan du bedst kan stimulere og støtte hans sprog videre frem.

Det kunne også være en god idé at få tjekket hans hørelse ved en øre-næse-halslæge. Det er en forudsætning for at danne sprog, at han kan høre alle lyde, og hvis han f.eks. har haft væske på ørene eller mellemørebetændelse, så kan det påvirke hans hørelse. Det kræver ikke henvisning at komme til en ØNH-læge, du kan bestille tid direkte:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland