Svar: Gråd og manipulation

2. januar 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære forvirrede mor

Tak for dit brev :) Det er rigtig godt du skriver, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer! Det er eget meget vigtigt emne, du der bringer op!

Små børn er IKKE manipulerende. At manipulere nogen betyder, at man kan bruge en eller flere bevidste taktikker til at få andre til at gøre noget og ofte på bekostning af andre, altså at man udnytter andre, eller at man er udspekuleret.

Det kræver en ret veludviklet hjerne at manipulere med andre. Man skal kunne sætte sig ind i andre personers behov, udregne hvordan man med bevidste handlinger kan få den anden til at gøre noget bestemt og bruge dette imod personen - og det kan små børn ikke. Det eneste, det lille barn kan, er at udtrykke sine behov, som f.eks. behov for mad, behov for en ren ble, behov for fysisk kontakt, behov for tryghed, trøst, ro... Og det gør barnet ved at græde. Gråd er måden barnet fortæller os, at noget ikke er, som det skal være, og derfor skal vi reagere på barnets gråd.

Hvis vi som forældre opfatter barnets gråd som manipulering og derfor ikke reagerer, når barnet græder, så skaber det en unødig stor stressbelastning i det lille barns hjerne og nervesystem - og undersøgelser viser, at det påvirker barnets udvikling negativt, og det vil have stor betydning for barnets evne til f.eks. senere i livet at kunne håndtere forskellige følelser...

Jeres dreng har brug for, at I reagerer på ham, når han græder, men han har samtidig brug for, at I forsøger at tyde, hvorfor han græder, og hvad det rigtige vil være at gøre. Og når det f.eks. handler om at ligge på maven og lege, så er det helt okay, at I forsøger at hjælpe ham til at ligge der ved at stimulere ham med legetøj og lignende. Det er helt okay, at han smågræder og protesterer lidt, for her er gråden udtryk for, at det er rigtig hårdt at ligge på maven, og han bliver naturligt træt, og synes det er svært - men I kan ved at aflede ham hjælpe ham til at blive liggende på maven lidt længere tid, hvilket er godt for hans udvikling. MEN, ...

Annonce

... han skal ikke ligge der og være ulykkelig, så skal I naturligvis tage ham op, trøste, berolige og betrygge - og derfra så hjælpe ham lidt videre med nogle nye lege, så han stadig får styrket sine motoriske færdigheder.

Det er meget vigtigt, at I lytter til ham og reagerer på hans behov - også når han græder og behovet er at komme op. Det er vigtigt, at han vokser op med en tillid til, at når noget er svært, når han oplever modstand, når verden går ham lidt imod, så kan han altid komme til mor og far, som vil være der for ham, hjælpe ham og støtte ham. Og det lærer han netop ved, at I reagerer på ham nu. Det danne den helt basale tillid til at mor og far er der for ham altid, også når noget er svært.

Så nej, man kan ikke sige, at "hvis han græder og kan distraheres, så er det manipulation", for det er det ikke. Hvis det sker, når han ligger på maven på gulvet, så er det snarere udtryk for, at det er svært og hårdt at ligge der. Det kræver ekstra mange kræfter af ham, og det har han brug for, at I forstår. Det betyder dog ikke, at du/I med det samme skal tage ham op, det er helt okay, at han viser jer, at det er hårdt, og det er vigtigt, at I ikke ignorerer ham, men viser ham, at I forstår ham, samtidig med at I forsøger at aflede og gøre det okay og interessant at være der. Er han oprigtigt ked af det, eller er det tydeligt for meget for ham, så skal I med det samme tage ham op.

Græder han med tårer, så er han rigtigt ked af det og skal naturligt altid trøstes :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg håber, at du/I kan bruge dette lidt videre, og jeg vil også meget anbefale dig/jer to af mine bøger:

Helens bog om Gråd & Trøst, hvor du kan læse meget mere om gråd hos små børn og hvorfor og hvordan vi skal reagere...

Helens bog om Børn & Opdragelse, hvor du kan læse meget mere om, hvordan vi møder vores børn, giver dem den tryghed de har behov for og skaber den tillid der gør, at de kommer til os, når de vokser op og senere har det svært i livet :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig godt nytår til jer!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke