Ændring i adfærd - 4 mdr.

2. januar 2021

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Ændring i adfærd - 4 mdr.

Hej Helen :)

Jeg skriver til dig da jeg synes (som overskriften siger) at min datter har ændret adfærd! Har hørt mange sige at det nok bare er hendes alder, tigerspring eller tænder der er på vej. Men nu vil jeg gerne høre din mening!

En hurtig gennemgang af min datter: Hun bliver 4 mdr på mandag, d.4 jan. Hun vejede 3330g  ved fødslen og målte 52 cm! Hun tog allerede 700g på 2.uge og derfra 300g om ugen. Sidst sundhedsplejersken var her (baby 7 uger) vejede hun 6,2 og målte 62.
Her begynder mine bekymringer så:

Idag vejer hun "kun" 7,7 og måler 64,5 hvilket betyder hun er stagneret! Hun har selvfølgelig stadig en god vægt, men er faldet en kurve! Er det okay??

Hun har altid spist meget hurtigt, men synes hun virkelig er begyndt at klatspise om dagen på det sidste. Hun er svær at holde ved brystet, alt andet er spændende, og jeg kan kun ligge ned og amme hende for tiden! Hun gider slet ikke andet, så svajer hun og brokker sig.

Hun har næsten fra fødslen sovet igennem, hvor hun hver nat sov 7-8 timer I streg, og herefter 3-4 timer igen! Men det har ud af det blå ændret sig markant! Faktisk lige efter hendes 3.måneders vaccination.(8.december)

Hun sover højest 3 timer I streg nu, typisk starten af aften, også resten af natten 2 timer, hvor hun skal ammes hver gang. Hun sover SÅ uroligt! Kaster hovedet fra side til side, sparker med arme og ben, og små ...

Annonce

... græder lidt i søvne ret tit!
Hvad kan denne ændring skyldes!?

Om dagen fra 6 -18 har hun altid kun sovet 40 min af gangen ca 4x og det gør hun stadig! Jeg kan simpelthen ikke få hende videre i søvnen. Har prøvet ALT! Så det har jeg ligesom bare accepteret, og hun har fungeret fint med det indtil nu!

Nu bliver hun rigtig hurtigt træt synes jeg! Hun kan nogengange allerede sove efter 1 time, hvor hun gaber og klør sig i øjnene!

Hendes aktiv legetid er blevet meget til enten brokke tid eller stille tid! Hun er ikke ulykkelig, men mere irriteret og er ikke helt så interesseret i hendes legetøj! Hun laver hele tiden en lyd som jeg synes lyder som brok! (Lukket mund hvor hun presser fra halsen) Hun kan sagtens smile meget og sidde lidt med en rangle, men ikke mere end 2 min. Hun vil gerne ligge på maven, men efter 5 min brokker hun sig igen, hvor det ligner det enten bliver for hårdt eller hun ikke kan det hun gerne vil!

Jeg snakker meget med hende og tumler med hende, og går rundt med hende! Hun er nemlig begyndt at græde/brokke sig ligeså snart jeg ligger hende på legemåtten eller puslebordet! Ved ikke om hun er bange for jeg går igen??

Hun har altid været rigtig glad og grint, snakket og skrålet glad, men det er forsvundet lidt :( og det bekymrer mig !!

Håber du har fået et nogenlunde overblik, og håber du kan hjælpe mig lidt på vej!

Med venlig hilsen
An

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.