Svar: Slås og grimt sprog

16. september 2014

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Tak for dit brev :)

Jeg synes, det er rigtig vigtigt, at I fortæller jeres dreng, at det er forkert at sige sådan, og jeg synes derfor, at I skal "lægge en vis energi i" at lære ham, hvordan man taler pænt til hinanden:)

De fleste mennesker vil ikke føle det særlig rart at blive talt grimt til, og I risikerer, at andre vil skælde ham voldsomt ud eller reagere voldsomt på anden måde, og det vil ikke være godt for hverken ham eller jer.

Jeg er helt med på, at der kommer mange nye ord og udtryk fra børnehaven, ord som også skal afprøves derhjemme og ord, hvor I som forældre nogle gange bliver overraskede, fordi I aldrig selv ville tale sådan til hverken ham eller hinanden. Og jeg er helt sikker på, at han selv ofte ikke ved, hvad det betyder. En måde at tale med ham, er derfor at stille spørgsmål til det han siger "vil du tæske mig, hvad betyder det?" og netop tale med ham om, at det ikke er rart. Det er vigtigt, at I forsøger at forklare ham, at man kan blive ked af det, hvis nogen siger, at de vil slå en eller skyde en bold ind i øjet, fordi det jo gør ondt.

Nogle gange kan man også lave en aftale om at visse ord kun bruges i puderummet og ikke når man er udenfor puderummet eller I kan opfordre til at "nu siger vi alle de grimme ord vi kan, men derefter så taler vi pænt" eller lignende. Så der hele tiden er regler om, at man taler pænt. Nogle gange kan man også møde ham og samtidig opsætte regler ved at sige "sådan er der nogen der taler, herhjemme taler vi ikke sådan". Og det gælder naturligvis alle - I forældre er jo hans spejl, så hvis I selv har tendens til at svovle og bande, så vil han naturligt høre, at det er en måde at kommunikere på…

Det samme gælder, hvis I i hverdagen har tendens til at bruge små ...

Annonce

... "kommandoer" som f.eks. "du skal tage dine sko på", "du skal gå ud at tisse før vi kører", "du skal komme nu" eller bruger trusler i hverdagen "hvis du ikke kommer nu, så …". Det er ikke nødvendigvis ment som en kommando eller en trussel, men han lærer at det er sådan man taler, og derfor kan han selv naturligt begynde at kommandere med jer og f.eks. sige "du skal give mig bolden ellers…".

Og nogle gange skal man også overveje, om det blot er et manglende ordforråd, som gør at barnet bruger de ord, som barnet nu engang bruger. Der behøver ikke være noget "frækt" eller "uartigt" i det barnet siger, barnet bruger blot et ord, som barnet har hørt. Nogle gange kan barnet måske ikke give udtryk for det, som barnet egentlig føler "det er uretfærdigt" eller "jeg føler mig overset" og i stedet siger barnet "jeg sparker dig", "du er dum" eller "jeg skyder bolden i dit øje". Hvis det er manglende ordforråd, kan det være en god idé at vise barnet forståelse og fortælle, hvad barnet kan sige i stedet "jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at…", "jeg bliver glad, hvis du siger be´om".

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er brugen af grimme ord også nogle gange en måde at få opmærksomhed på. Han ved, at han ved at sige visse ting, får jeres fulde opmærksomhed. Derfor kan det nogle gange være godt at bruge humor og i stedet for at skælde ud, netop vise ham opmærksomhed og f.eks. reagerer med et "hvad siger du, din lille bølle, skal du være fræk?" og så tage fat i ham og kilde ham, så han virkelig mærker jer og mærker at I er der for ham.

Nogle gange kan det være en rigtig god idé at holde fokus på hans følelser, på det han viser behov for og ikke på hans opførsel og på det han siger.

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for altid lange og fyldestgørende svar.

Lone og Claus fra København