Svar: Aflevering i børnehave
13. august 2014
Alder:
4 år, 8 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Hvor skønt, at du nu er gravid med nummer 3 - stort tillykke!
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev er, at der jo sker rigtig meget det næste halve til hele år. Lige nu er alle de ældste børn i børnehaven gået ud og jeres dreng hører nu til "de store" - og det er lidt anderledes. Han er vant til derhjemme at være den ældste, men i børnehaven har der altid været børn, som var ældre end ham. Det er der ikke mere, nu er han både den store derhjemme og i børnehaven og måske er det lidt svært.
Har I fortalt, at der er en lille baby på vej, så vil han måske også her være lidt usikker. Bliver det nu en ny stridbar lillebror - det kan han måske næsten ikke overskue. Han er jo en meget tænksom dreng, og måske går han og har en masse tanker, føler sig meget usikker på det hele og synes det hele er lidt svært lige nu - hvilket man jo sagtens kan forstå. For hvad betyder det at være den ældste i børnehavegruppen, hvad betyder det at skulle I skole, hvad betyder det at få en baby mere… altså hvad betyder det for ham.
Og så er der jo det trygge og nære - hjemme - og mor er hjemme. Det ved han godt at du er og når bedstevennerne, så ikke er i børnehaven, så kan han ikke rigtig se hvorfor han så skal være der. Han vil hellere være der hjemme og det er naturligt svært at sige farvel, det er svært at gå fra det hyggelige og dejlige derhjemme og han bryder sig ikke om at skifte situation. Men ret hurtigt, så går det jo godt og når du så henter ham, så er han glad - det er alligevel super dejligt i børnehaven og han ville nok kede sig, hvis han skulle være hjemme - men overblikket til at se dette, har han naturligt ikke.
Jeg tænker at det er vigtigt, at du sætter ord på, så han mærker at du forstår ham. At du siger, at du godt forstår at det er svært at skulle i børnehave, at du godt kan forstå det er lidt mærkeligt, når vennerne ikke er mødt ind endnu, at man godt kan synes det er lidt svært at finde ud af, hvad man så skal lave osv. Så du sætter ord på det, som du tænker at han føler.
Du må også gerne sætte ord på følelserne, som han har for dig. At du f.eks. siger at du også savner ham og at du tænker på ham i løbet af dagen. Du må også gerne lave en aftale med ham om at du henter ham lidt tidligere i dag eller at I, når du henter ham, laver noget sammen, som du ved han gerne vil. "Skal vi ikke aftale, at når jeg henter dig i dag, så …." så I begge har noget at se frem til.
Hvordan er reglerne for at have legetøj, bamse eller lignende med i børnehaven? Hvis han kan have noget med hjemmefra, som er tryghedsgivende for ham, så kan det være en god idé. Nogle børn har brug for på den måde at have et bindeled mellem hjemmet og børnehaven…
Du kan også prøve at tale med ham om, hvad de har af legetøj i børnehave. Det kan være puslespil, magnetspil, kuglebaner eller lignende - noget han er glad for. I stedet for at de voksne skal tage imod ham og hjælpe ham, så kunne I måske finde et af disse spil frem og han kan så sætte sig og lege med det, når du går. På den måde har han noget at tage sig til og føler sig ikke "ved siden af sig selv", fordi han mangler sin bedsteven.
Din dreng er en følsom dreng på mange måder og det er vigtigt at støtte ham ved at signalere at han også er "sej", "stærk", "cool" - altså en del af det, som i hans verden er det modsatte af at være følsom. Ikke at der er noget i vejen med at være følsom, men det er vigtigt at hjælpe ham med at se sig selv som en dreng, der kan en masse. Måden du taler til ham på, ord du bruger, når noget lykkes i hverdagen osv. har stor betydning for måden han ser sig selv på. Du skriver at du synes det er meget sårbart foro ham, at han er så afhængig af to bestemte børn - og det er det også, for måske skal de ikke starte i samme skole eller hvis de skal, så finder de måske nye venner i klassen. Men det kan også være at de tre altid vil være venner - det må tiden vise.
Uanset hvad, så er det dog rigtig vigtigt at du forsøger at støtte ham i at tro på sig selv. Måske kan du fortælle ham historier fra han var yngre, hvor han har stået i situationer, som har været svære, men hvor han har klaret det. Fortæl ham også gerne historier om både dig og hans far, hvor I har synes noget har været svært, men hvor I har klaret det. Fortæl ham også gerne, at mange af de andre børn kan synes det er svært at blive afleveret og hvordan de klarer det, så han bliver opmærksom på at det er helt normalt at have det, som han har det og på den måde ikke føler sig forkert, men måske lærer at håndtere det og agere i situationen.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske