Ble 4 år

13. august 2014

Kategori:
Alder:
4 år

Ble 4 år

Kære Helen

Vores søn bruger stadig ble, og han er netop fyldt fire år. Vi begyndte at træne renlighed målrettet omkring påske, hvor han også begyndte at sige til, når han skulle tisse. Stort set siden påske eller kort tid derefter har han gået uden ble herhjemme, hvor vi hver 3. time har fulgt ham på toilet, og hvor han også i starten sagde til selv nogle af gangene. Han har dog hele tiden bedt om ble, når han skal lave stort. Han har sovet uden ble om natten siden påske med ganske få uheld.

Men … i det sidste meget lange stykke tid – heller ikke i ferien - har han på intet tidspunkt sagt til, han siger først til, når han står eller sidder og tisser, så der har været mange uheld. Vi har været meget pædagogiske og sagt alle de rigtige ting om, at det er ok osv. Men på det sidste har det været rigtig svært for os at skjule vores irritation, og det har ikke gjort processen nemmere. Og vi bliver kede af det bagefter, når vi har været sure og irriterede.

I børnehaven har han hele tiden haft ble på, for han ville ikke på toilet, og de ville ikke presse ham, de kunne mærke, at han blev rigtig stresset over det. Siden vi kom fra ferie for en tre-fire uger siden, har de dog trænet mere målrettet med ham, mens der har været ganske få børn, og også ladet ham gå uden ble, men han holder sig bare hele dagen og bliver ...

Annonce

... afsindig stresset, når det er skifte- og toilettid. Så vi er blevet enige med børnehaven om, at vi lader ham gå med ble og venter nogle måneder. Da vi kom til den konklusion blev de glade og lettede i børnehaven, så vi har ikke noget pres derfra.

Han går stadig lidt uden ble derhjemme og lidt med, alt efter hvad han selv ønsker. Vi har tænkt, at vi skal give ham "kontrollen tilbage", før vi går igang med at træne igen. Vi bestræber os på, at han tisser af, når han står op, når vi kommer hjem og skal ud af døren og prøver at få ham på toilet hver 3. time. Det er en afsindig lettelse at have givet lidt slip og slippe følelsen af fiasko (selv om det føles mærkeligt at give ham ble på igen, når vi bare er derhjemme), men jeg har alligevel brug for lidt gode råd om, hvordan vi kommer videre herfra, når der er faldet ro over det hele om et par uger/en måneds tid.

Med til historien hører, at han har været en langsom starter mht at lege sammen og stadig synes, det er lidt en udfordring, selv om det er vores indtryk, at det går noget bedre. Han vil gerne lege med f.eks. en god venindes søn, når vi besøger hinanden, det er mere i den store børnehave, det har været lidt svært for ham. Han har hele tiden været god til sprog, citerer meget filmdialoger og den slags og kan egt godt lide at lege selv.

Med venlig hilsen
lettet mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire