Svar: Ligge alene
7. august 2014
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hvor er det dejligt, at din dreng er så glad for at ligge i sin seng og kan vågne og ligge og hygge sig i sengen.
Det må han naturligvis gerne - men ja, du har naturligvis også ret i, at der jo skal være en vis balance, for han skal ikke ligge alene i timer… Hvilket han sandsynligvis jo heller ikke gør :) Og det lyder som om at du er god til selv at finde netop denne balance. Nogle gange ligger han alene, hygger sig, pludrer, har måske lidt legetøj i sin seng, som han hygger sig med og efter lidt tid, så går du ind til ham, siger godmorgen og dagen starter - han er glad, trives og lyder til at have det godt.
Man kan desværre ikke sætte tid på, hvor længe han skal have lov til at ligge i sengen for sig selv - det er et individuelt skøn. Det man kan sige er, at så længe han virker glad og har det godt, så er det helt okay, at han vågner op på denne måde. Bliver han ked af det, kalder på dig osv. så skal du naturligvis være der for ham. Og generelt er det en god idé at gå ind til ham, før han når at blive ked af det, så dagen stadig starter på en god måde.
Nogle gange kan du også vælge at tage ham op i din seng og I kan ligge og vågne sammen eller du kan putte dynen om ham og bære ham ind i stuen, hvor han så kan sidde og putte på dit skød, I kan læse en historie eller lignende og han vågner så stille og roligt op på denne måde.
Med hensyn til at kalde, så kommer dette sandsynligvis igen - og stille og roligt med et rigtig mooaarrr :) Hvis du gerne vil have at han kalder på dig, så kan I øve det at kalde. Du kan kalde på ham, f.eks. ude fra køkkenet, når han er i stuen, så han øver sig i at lytte og komme ud til dig. Far og han kan kalde på dig, så han finder ud af at han ved at kalde "moar" får mor til at komme… Når du taler til ham, så brug også ordet "mor" om dig selv i stedet for at sige mig - sig f.eks "vil du op til mor?" i stedet for "vil du op til mig?".
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske