Svar: Mor/Datter forhold
9. juli 2014
Alder:
7 år, 11 mdr.
Kære Sarah
Tak for dit brev :)
Jeg ved fra dit tidligere brev, at L. har to mindre søskende - en 5 årig lillesøster og så har I også fået en lille ny baby på kun et par måneder. Jeg tænker at det er rigtig svært for L, at skulle dele mor med de to yngre søstre og at hun har rigtig meget brug for at du ser hende, lytter til hende og er der for hende.
Selvom L. nu snart er 8 år og på mange måder en stor pige, så er hun også stadig et barn - og et barn med meget stærke følelser. Lige nu føler hun en blanding af sorg, vrede og angst. Det er sorgen over at have mistet mor til endnu et barn, at skulle dele dig med endnu en søster. Det er en vrede over, at der er kommet endnu en lillesøster ind i familien - det er en vrede der går ud over dig, fordi det er dig, som har været gravid og dig som har bragt endnu et barn til. Og det er en angst over, om I mon vil synes bedre om lillesøster (både den ene og den anden) end I vil synes om hende. Det er altså en angst for, at hun ikke betyder helt det samme for jer, som hun gjorde før, en angst for at hun ikke længere vil have samme plads i jeres hjerter.
Det er meget hårdt for hende, at se dig sidde og putte, kramme, kysse kæle med de mindre søstre. Man sammenligner det at få et nyt barn i familien med at ens mand kom hjem med en ny kvinde. Hvordan ville du have det, hvis din mand sad i sofaen med en ny kvinde og nussede, kælede og krammede med hende? Hvilke følelser ville det bringe op i dig?
Selvom han sagde "jeg elsker jo også dig skat!", så ville du højst sandsynligt stadig være ked af det, frustreret, måske ulykkelig - det ville ikke være nok for dig at høre dette. Du ville højst sandsynligt få lyst til at skubbe, slå, sparke - og det er det din datter L. gør. Og hun gør det, fordi hun føler sig overset, føler sig uden for, og naturligt er usikker og meget ked af det. Og derfor er det rigtig vigtigt at du ikke sender hende væk, sender hende på værelset, skælder hende ud osv. For når du gør det, så bekræfter du jo netop følelsen af, at der ikke er plads nok til hende i jeres familie. Hvis hun ikke gør som I siger og I vil, så kan hun sidde på værelset alene eller sidde ved middagsbordet og spise for sig selv, eller kan komme i seng… Og det er lige præcis det modsatte hun har brug for - hun har brug for at du gør ting sammen med hende, hun har brug for at mærke, at du prioriterer hende, at du sætter pris på at du har hende og at du naturligt slet ikke kan undvære hende.
Jeg synes du skal prøve at foreslå hende, at I to gør noget sammen "L. I dag har jeg lyst til at vi to gør noget - bare dig og mig - hvad kunne du tænke dig?", så hun mærker at du prioriterer hende og rigtig gerne vil hende.
Jeg synes også at du skal prøve at sætte ord på alt det dejlige hun gør, alt det du gerne vil se mere af. Det lyder som om at fokus hos jer er rigtig meget på alt det, som hun gør forkert. Fokus er på konflikter, I skælder ud, hun skal gøre som I siger og når hun ikke gør det, så er hun på værelset - prøv om du kan se på hende med nye øjne, se hvor dejlig en pige hun er og hvad hun kæmper med - og sæt så ord på alt de dejlige, alt det som gør hende til noget særligt og alle de stunder, hvor I har det rigtig dejligt sammen. Det behøver ikke være noget stort, blot et "jeg nyder virkelig at sidde her og læse sammen med dig" - så hun hører, at du sætter pris på at være sammen med hende og nyder denne rolige stund.
Du skriver at hun siger grimme ting til dig - og du skal her være opmærksom på, hvordan du selv taler. Da der er mange konflikter, flere gange dagligt og da I ofte ender med at råbe højt, skælde ud og sende hende på værelset, så er kommunikationen hos jer jo ofte meget negativ omkring hende - måske i stærk kontrast til, hvordan kommunikationen er mellem jer og de yngre søstre. Og I er nødt til at gå foran som et godt eksempel. I er nødt til at møde hende på en anden måde, hvis I vil have, at hun skal møde jer på en ny måde:)
Det er ikke let, jeg ved det godt, men jeg håber at du kan bruge mine tanker lidt videre og at det giver lidt idé om, hvad der foregår hos jer:)
Rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske