Svar: Aflevering i børnehaven

5. april 2014

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære A & S

Tak for jeres brev. Dejlig at høre fra jer igen :)

Det lyder som om at I har en dreng som trives godt, og som er glad for børnehaven og glad for at lege, være sammen med de andre børn. Pædagogerne fortæller, at når I går, så har han det fint, han går igang med at lege og han er ikke ked af det i løbet af dagen - det er rigtig godt. For det tyder jo på, at han har det godt i børnehaven, men det som er svært for ham er at tage afsked.

Rigtig mange børn har svært ved at skifte situation. De har svært ved at skulle afleveres om morgenen. Det er jo så hyggeligt og dejligt at være hjemme og det vil de naturligvis helst - og det er svært at overskue dagen i børnehave, hvad han skal lege, hvem han skal lege med, hvad der skal ske og hvornår han ser jer igen. Og ofte så sker det samme, når han skal hjem - nu går det lige så godt, han leger dejligt og har ikke tid ,når I henter ham. Så protestere han over at I kommer - igen fordi det er svært for ham at skifte situation.

For børn i jeres drengs alder kan det nogle gange være en god idé at aflevere ham tidligere end I måske gør lige nu. Det kan der være mange fordele ved, for det første vil det ofte være rart at blive afleveret før der kommer alt for mange børn. Pædagogen har tid til at tage imod en og nogle gange serverer børnehaven morgenmad til de førstmødte børn - og det betyder at han med det samme har noget at tage sig til, når han bliver afleveret. Han ved hvor han skal gøre af sig selv - han skal sætte sig op til bordet, spise en portion havregryn eller lignende og så kører mor og far. Han hjælpes på den måde igang med dagen på en helt naturlig måde.

Derudover så er børnehaven ofte hyggelig om morgenen. Der er dæmpet belysning, måske stearinlys på bordet, pædagogen sidder måske og læser højt for børnene eller lignende og det er på den måde et helt anderledes og hyggeligt hus man kommer til, hvilket han godt kan have brug for :)

Og så er det også en fordel i forhold til det han siger med "jeg ved ikke, hvem jeg skal lege med". For hvis man er en af de første, så kommer der jo legekammerater og man finder ud af at lege - hvis man kommer, når de andre er gået igang med at lege, så kan det være svært at komme med. Det kan ...

Annonce

... derfor hjælpe ham, hvis han kommer før legeaftaler bliver dannet.

I skal naturligvis være opmærksomme på, at han sagtens kan savne jer i løbet af dagen og at det naturligvis er svært for ham at forholde sig til tid. Det kan derfor være betryggende for ham, hvis I kan sætte ord på, hvornår I kommer igen. "Jeg henter dig, når du har spist frugt", for så har han noget konkret at forholde sig til.

Det kan også nogle gange hjælpe med en lille magisk sten i lommen.Det går ud på at finde en særlig blød og dejlig sten, som er en "magisk sten". Det kan i princippet være hvad som helst, bare noget han synes er noget særligt. Når I skal være adskilt og når han måske savner jer, så kan han mærke på stenen i lommen og via den magiske sten vil du så kunne mærke at han tænker på dig. Det skal være noget der er så lille at det altid kan ligge i lommen og I skal naturligvis huske at få den lagt der hver dag... ellers kan han blive frygteligt ked af det :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så er det også rigtig vigtigt at I anerkender, at han synes det er svært og at I sætter ord på og forklarer at I forstår ham. I kan f.eks. sige "Jeg kan godt forstå du synes det er irriterende at skulle i børnehave, når du hellere vil være hjemme", "det er også dumt at vi skal på arbejde og ikke kan holde weekend hver dag", "jeg savner også dig, når vi ikke er sammen", "jeg skynder mig alt hvad jeg kan, for at hente dig igen" og lignende. Så han hører at I godt ved, hvordan han har det og at det er helt okay :)

Og sidste gode råd - nogle gange kan det hjælpe at dele farvel-seancen op i to. Det betyder ikke at I skal trække tiden ud, faktisk tværtimod. For det at I bliver hængende i institutionen kan også nogle gange sende nogle signaler til ham om at det her er svært, og at I også er urolige og derfor har svært ved at gå. Derfor kan det nogle gange være en rigtig god idé, hvis I forholdsvist hurtigt kan sige farvel indenfor, men så aftale med ham, at han stiller sig hen til et bestemt vindue og så går I udenfor og vinker gennem vinduet og siger på den måde farvel en ekstra gang inden I går - og pædagogerne indenfor kan så vinke farvel med ham og få ham videre og igang med dagen.

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.