Svar: Drillerier i børnehaven

28. februar 2014

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Maja

Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :)

Hvor bliver jeg bare ked af det, når jeg hører din historie og den reaktion du har fået fra børnehaven - "sådan er børn i den alder, det kan vi ikke gøre noget ved". Det er simpelthen ikke rigtigt og det er super vigtigt, at man tager det alvorligt. Det er ikke okay at pigerne er "stride" ved hinanden!

Undersøgelser viser at mobning starter allerede i børnehaven og siden 2008 har institutioner i Danmark kunne tilmelde sig Red Barnets antimobbeprogram, der hedder "Fri for Mobberi". Og der har været og er stadig stor fokus på at sætte ind overfor mobning allerede i børnehaven. Det er ikke "onde børn", der er tale om, men derimod et uhensigtsmæssigt mønster, og det er det mønster man skal arbejde med at få brudt. Udfordringen er, at i nogle børnehaver opdager man faktisk ikke at det finder sted, før "skaden er sket". Det sker langsomt og over lang tid, at et af børnene holdes udenfor eller at de andre børn har en fastlås opfattelse af et enkelt barn - og det enkelte barn begynder måske at opfatte sig selv, som forkert, anderledes osv. og risikerer derfor at havne i en rolle, som er uhensigtsmæssig - ikke bare i børnehaven, men også i årene fremover.

Og jeg bliver oprigtigt ked af det, når jeg læser dit brev og din datters udtalelser om at hun hellere vil være en dreng eller synes det hele ville være lettere, hvis hun var en dreng. For det lyder for mig som udtryk for, at pigerne i børnehaven netop har sagt dette til hende så mange gange "du ligner en dreng", at hun selv begynder at føle sig sådan, og det er så synd.

Og ja - det kune godt lyde som om at I skulle overveje at skifte institution, hvis den børnehave jeres datter går i ikke kan se problemet og ikke tager det alvorligt. Det kunne godt lyde som om at jeres datter har brug for at blive mødt med nye øjne, for at få brudt den situation hun befinder sig i, og for at hun måske begynder at se på sig selv på en ny måde.

I har naturligvis ret i at I hjemme godt kan prøve at finde mere "pigetøj" til hende, så hun ikke går i drengetøj. Dermed ikke sagt, at hun skal gå i strutskørter og strømpebukser, hun kan jo stadig sagtens gå i pige-jeans og t-shirt, hvis hun har det bedst i den slags tøj :) Det er også langt mere praktisk at lege i og hun skal naturligvis have lov til at have det på, som hun er gladest for. Men tøjet er ikke forklaringen alene og selvom hun en dag kom i børnehave i lyserød kjole, så er det ikke sikkert at de ville lege ... Det handler om at få brudt et mønster.

Når det er sagt, så tænker jeg at det er rigtig rigtig vigtigt at I arbejder på at styrke hendes selvværd. Hendes følelse af at være ...

Annonce

... okay.

Der er forskel på selvtillid og selvværd:

Selvtillid er noget vi gør - det er følelsen af at "jeg kan finde ud af det, jeg skal".
Selvværd handler om noget vi er - de er følelsen af "alt ved mig er, som det skal være".

Når vi vokser op, så vil der naturligt være sammenligninger. Børn møder sammenligninger i hverdagen - der er ting du kan finde ud af, som din datter ikke kan finde ud af, fordi der er forskel på at være barn og være voksen. Der er ting børnene i børnenehaven mestrer, som hun endnu ikke mestrer og modsat, der er også ting hun mestrer som andre børn endnu ikke kan finde ud af. Hverdagen er fyldt med sammenligninger.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis vi har et højt selvværd, så har vi en høj følelse af at have værdi. Så føler vi os okay, selvom vi ikke mestrer det de andre mestrer, så kan vi acceptere at vi er forskellige og at nogle kan noget, andre kan noget andet, og vi føler at vi er elsket og har værdi - uanset om vi kan noget, fordi det i sig selv har værdi, at vi er den vi er.

Hvis vi har et lavt selvværd, så vil vi være i tvivl om vores egenskaber, så vil vi stille spørgsmålstegn ved om det vi gør og siger mon er godt nok. Om måden vi ser ud på er okay, om vi er forkerte, og vi vil have en følelse af at det var bedre, at være ligesom de andre ... Hvis vi har et lavt selvværd, så vil vi, når vi sammenligner os med andre, tvivle på os selv og det vi kan eller det vi står for, vi vil føle at de andre er lidt bedre, lidt dygtigere, lidt pænere end vi selv er ...

Det er rigtig vigtigt at I styrker jeres datters selvværd, og det gør I ved at fortælle hende igen og igen at hun er noget ganske særligt, at ingen kan tage hendes plads, for ingen er som hende. Hun får styrket sit selvværd, ved at I møder hende med anerkendelse og accept. Selvværd er ligeværd - og det betyder at jeres datter skal føle at hun er ligeså meget værd som I er - I er lige meget værd. I er ikke mere værd, bare fordi I f.eks. er voksne.

Det kan sagtens tænkes at hendes selvværd er stærkt og at hendes valg af mere drenget tøj netop bunder i at hun er okay med at være som hun er, ligesom hun er glad for at være giraf til fastelavn og vælger dette fremfor at være prinsesse - men stadig virker hun jo ked af det, og hun skal naturligvis ikke holdes uden for, men skal accepteres som den hun er! Hun skal have lov til at være sig selv og hun kan jo være den bedste legekammerat og den bedste ven uanset hvad tøj hun har på! Og det er simpelthen ikke i orden, hvis de andre piger får lov til at være "stride" og på den måde holde hende uden for legen. Det er ikke meningen at hun skal "gå og lege for sig selv".

Jeg håber at I kan bruge disse tanker videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire