Brev:
Drillerier i børnehaven
28. februar 2014
Alder:
4 år, 3 mdr.
Drillerier i børnehaven
Hej Helen
Min datter på knap 4½ går i børnehave og bliver ofte drillet. Hun bliver primært drillet med sit tøj - det er ikke lyserødt nok, hun går i drengetøj, hun er grim og hun ligner en dreng - er nogle af de ting hun kommer hjem og fortæller, at nogle af de andre piger siger til hende. Og jeg kan se på hende, at hun er ret ked af det, når hun fortæller om det.
Min datter er lidt drenget. Vi har arvet en del tøj - både drenge og pige tøj - og hun styrer helt selv, hvad hun tager på og hun vælger som regel drengetøjet, primært, tror jeg, fordi det jo bare er bukser og en bluse og det er altså lidt nemmere at tage på end strømpebukser, nederdel og en stram trøje. Hun har aldrig haft præferencer ift. legetøj - hun leger lige så meget med dukker som med biler. Til fastelavn vil hun gerne være en giraf, hvor alle de andre piger gerne vil være prinsesser og balletdanser osv., så hun er jo ikke sådan en "pige-pige", som jeg kan se nogle af de andre piger i børnehaven er. Hun har også flere gange spurgt mig, om hun ikke bare kan være en dreng eller om jeg ikke kan lære hende at være en dreng.
Vi (hendes far og jeg) har altid tænkt, at hun bare selv skal have lov til at bestemme, hvad hun helst vil lege med og hvilket tøj hun helst vil have på, fordi vi selv i bund og grund ikke går så meget op i tøj, ting, mode osv.
Men når hun nu bliver drillet er vi kommet i tvivl om, hvorvidt vi alligevel skal prøve at få skiftet lidt ud i hendes klædeskab, så vi gemmer noget af alt drengetøjet væk også køber noget mere rigtig pigetøj til hende. På den ene side tænker vi, at det jo ikke kan passe, at man som 4-årig skal gå op i hvilket tøj man har på eller lade sig styre af, hvad andre synes og mener om ens tøj. På den anden side, har børn også bare et stort behov for at passe ind og man skal måske også så vidt muligt undgå at ens barn kan blive et offer for drillerier.
Hvad tænker du om dette dilemma?
Det skal lige siges, at vi har haft et møde med pædagogen på stuen om drillerierne, og hun sagde, at de havde bemærket, at pigegruppen kunne være ret "stride" ved hinanden, som hun kaldte det, men hun sagde også, at sådan var børn i den alder og at man ikke kan gøre så meget ved det. Hun sagde dog at vores datter aldrig sagde den slags ting til de andre børn.
De voksne i børnehaven siger, at hun som oftest leger selv eller, når det er muligt, med sin lillebror, som går på en anden stue i børnehaven. I fritiden leger hun en del med vores overboer, som har to jævnaldrene drenge og med hendes fætter og her går det rigtig godt med at lege og de hygger sig og har gang i nogle rigtig gode lege. Og hendes lillebror og hende leger også rigtig godt sammen - så hun kan jo sagtens finde ud af at lege og have relationer med andre børn.
Vi har overvejet at skifte børnehave, da vi tænker at det kan være hun bare er kommet ind i en dårlig gruppe. Men institutionsskifte er bare en stor beslutning at tage. Specielt fordi hun er en lidt stille og indadvendt pige, så hun bruger ret lang tid på at falde til nye steder... Så ja, det er bare virkelig svært. Det er jo heller ikke rart at være et sted, hvor man bliver drillet!
Mange hilsner fra og tak for en god hjemmeside.
Maja