Svar: Vil løftes ofte

9. januar 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære lillepigens mor

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt at jeres datter rigtig gerne vil op, har brug for at være i favn, brug for tæt fysisk kontakt, når I er hjemme. I løbet af dagen er I jo adskilt i flere timer, hun er i dagpleje og skal derfor undvære jer i dagtimerne, og når hun er sammen med jer, har hun naturligt ekstra meget brug for at mærke jer.

Jeg plejer at sige, at hendes "mor-depot" eller "far-depot" skal fyldes op, når I er sammen og det bliver det netop ved at tage hende op til jer, holde hende ind til jer, knuse og kramme hende - jo mere fysisk kontakt jo bedre. På den måde fyldes hendes depot op, så hun har noget at tære af, når I ikke er sammen.

Samtidig er hun stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hun forstår ikke, hvor I går hen, når I går og hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke om I er væk i 5 minutter eller i 5 timer - når hun ikke kan se jer, så føler hun sig naturligt forladt og alene og savner jer. Så når hun ser jer, så er hun naturligt glad og vil rigtig gerne op og mærke jer, mærke at I er der.

Og det er super fint, at hun nu kan vise jer dette behov, netop ved at strække armene op og signalere "tag mig op", "gå ikke fra mig". Det er det stærkeste signal hun kan sende, for hun kan naturligt ikke sige det med ord, hun viser det med sit kropssprog og det skal I naturligvis lytte til. Og derfor er det også frustrerende for hende, når I reagerer, som om I ikke forstår hvad hun vil ... Det er helt okay at I nogle gange sætter jer ned i stedet for at løfte hende, men andre gange skal hun naturligvis have lov til at komme op. Og I kan godt tage hende op kortvarigt, lige give hende et kram, lade hende mærke at I er der, lade hende blive tanket lidt op og derefter er hun så klar til at lege lidt videre igen. I kan også nogle gange løfte hende op og så gå hen og sætte jer med hende på en stol, så I ikke skal bære rundt på hende, hvis hun er for tung.

Naturligvis skal hun lærer at gå og det handler ...

Annonce

... ikke om at hun skal bæres rundt hele tiden - men i lige netop i den situation du beskriver, så er det vigtigt at give hende nærheden, trygheden og den fysiske kontakt. Når hun nogle gange vil have jer til at rejse jer, stå med hende osv. og det ikke er nok for hende at I sidder med hende eller hos hende, så må I godt blive siddende, men samtidig sætte ord på, at I er der - "så skatterpige, nu sidder vi lige her lidt", kramme, kærtegne, kysse, så hun mærker at I er der og også aflede hende, så I ikke skal rejse jer, men gør noget andet "se nu sidder vi lige her og kikker i bogen", så det bliver ligeså dejligt at sidde med jer, som at stå med jer:)

Med hensyn til når I siger nej, så bliver hun naturligt ked af dette - der er noget I vil og hun vil noget andet, og det er naturligt frustrerende, når man ikke kan alt det man gerne vil. Her er det rigtig fint at I prøver at flytte hende samtidig med at I siger nej - og også forsøger at aflede hende. Det bedste I kan gøre med den alder hun har, er netop at aflede, få hende på andre tanker og derved komme videre :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hendes spirende selvstændighed og spirende egen vilje ses i mange forskellige situationer i løbet af dagen og det er rigtig vigtigt at I forsøger at lytte. Det er ikke det samme som at give efter, men I skal prøve at sætte jer ind i, hvad det er jeres datter forsøger at kommunikere ud. Et barn der føler sig forstået og imødekommet vil forstå og imødekomme andre. Det kan være en rigtig god idé ikke kun at sige "nej!", men tilbyde et alternativ, giv hende et kompromis. Så hvis hun f.eks. kravler hen i køkkenskabet, for at finde kiks, fordi hun ved at de ligger der, så kan du sige "vi skal ikke have kiks" - lytte til hvad hun siger "er du sulten?" og givet et alternativ "se du kan få lidt frugt i stedet"...

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre - læs også meget gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling", hvori jeg gennemgår hvordan børn udvikler sig, oplever verden og deres følelser og behov fra 0-3 år ...

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder