Vil løftes ofte

9. januar 2014

Kategori:
Alder:
13 mdr.

Vil løftes ofte

Kære Helen.

Det er efterhånden længe siden, og det går rigtig godt med vores lille krudtugle på 12,5 mdr. Søvnen er dog stadig ikke optimal, men det bliver vel bedre engang.

Vores datter er begyndt at blive meget bevidst og forstår efterhånden rigtig mange ting. Hun har fundet ud af, at hun bliver taget op, hvis hun stiller sig for vores fødder og rækker armene op. Det er egentlig ikke fordi vi har gjort det meget, men da hun gjorde det de første par gange, tog vi hende op, fordi vi var stolte over, at hun nu vidste, hvordan hun skulle gøre for at opnå det. Hun er stadig en meget tung pige på knap 13,5 kg, så vi kan simpelthen ikke holde til at bære rundt på hende. Det skal lige siges, at hun er meget aktiv og stort set altid er i bevægelse. Hun begyndte at gå for 2 mdr. siden.

Når hun gerne vil op, sætter vi os i stedet ned og tager hende ind til os. Det er dog tydeligt, at det slet ikke er det, hun vil. Hun sætter ofte i et skrig; hun kan som oftest trøstes hurtigt igen. Er det den "rigtige" måde at gøre det på?

Når vi sidder hos hende på gulvet og leger, kan hun tage os i hånden. Hun ved, vi følger med hende, når hun gør det. Imidlertid er det ikke fordi vi skal gå med hende, men fordi hun vil ha' os op og stå, så hun kan komme op. ...

Annonce

... Igen sætter vi os ned, og hun bliver gal/ked af det. Igen er vi i tvivl om, hvorvidt vi skal imødekomme hendes behov?

Hun bliver også ofte rigtig sur/ked af det, når der er ting, hun ikke må. Vi siger "nej" og handler samtidig ved at lukke skabet, tage hende i hånden og gå væk derfra. Når det sker, bliver hun rigtig sur og sætter sig prompte på bagdelen og sætter i et skrig. Vi fortæller, hende, at vi godt kan forstå, hvorfor hun er ked af, men at det samtidig ikke er legetøj - velvidende, at hun endnu ikke forstår det til fulde. Vi afleder hende med noget andet, og frustrationen hører hurtigt op.
Er der andet vi kan gøre?

Jeg synes virkelig, det er nogle hårde eftermiddage i øjeblikket, når hun er hentet fra dagpleje. Når man er alene med hende her, er det stort set umuligt at få lavet noget; også aftensmad. At sidde i højskolen i køkkenet keder hende hurtigt. Hun vil konstant op, er pylret, bliver sur over et nej osv. Jeg ved, at det er en periode, men vi vil rigtig gerne gøre det bedste for hende mht. opdragelse. Vi er enige om, at hun skal lære, at der er ting, hun ikke må, men også at hun lige nu stadig er meget lille.
Hvordan opdrager vi hende bedst, så hun samtidig føler sig set, hørt og forstået? :)

Med venlig hilsen
lillepigens mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder