Svar: Forventninger til opførsel

22. oktober 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Der er nok ingen tvivl om at jeres datter nogle gange kan have svært ved at finde sin rolle - da hun er midterbarn og derfor nogle gange er lille (i forhold til den ældste) og andre gange skal være stor (i forhold til den yngste). Det er svært at finde ud af, hvad man kan, hvem man er og hvordan man så opfører sig passende.

Hun er også startet i børnehave og det er rigtig dejligt at være der og det er rigtig godt at hun trives. Men det er også svært at være i børnehaven, for hun er jo på den ene side "så stor nu, at hun kan gå i børnehave" og samtidig er hun jo en af de yngste i børnehaven og dermed igen "en lille".

Og så er hun jo 3 år gammel - en rigtig svær alder på mange måder. Det er vigtigt for børn i 3 års alderen at søge opmærksomhed og også at få godkendelse af de voksne. Det betyder meget for børn i denne alder, at blive set og blive accepteret, som de er, og de vil gerne bekræftes i at kunne og være noget ganske særligt. Og lige nu lyder det som om at hun kæmper lidt for dette - hun har brug for at mærke at I prioriterer netop hende, at I elsker hende højere end noget andet - fordi ingen er som hende, hun er noget ganske særligt :)

Hun kan med den alder hun har nu godt acceptere simple forslag og kan også godt følge enkle anvisninger og hun vil ofte nyde at have en rolle i familien. Hun vil sandsynligvis elske at have nogle simple opgaver, som at dække bord, tømme opvaskemaskine eller lignende, det vil give hende følelsen af at være betydningsfuld, en følelse af at hun har en værdi i jeres familie og det har hun lige nu brug for at blive bekræftet i.

Det er som du skriver en rigtig god idé at medtænke humor i denne alder - mange konflikter kan undgås, hvis man kan pjatte og lege lidt en gang imellem. Hun vil elske, hvis I gør fjollede ting.

Det er helt naturligt for hendes alder at verden nogle gange bryder sammen. Hun får det man kalder for fortvivlelsesanfald og det vil netop være over ting, der i jeres øjne virker som bagateller - som at koppen har den forkerte farve, det er de forkerte støvler, der er ikke smør nok på brøddet osv.

Det er vigtigt, at I viser hende at I forstår hende i disse situationer. I skal vise hende, at I anerkender de følelser hun har. Det er vigtigt for, at hun danner de vigtige forbindelser i sin hjerne, som hun lige nu mangler og som gør at verden nogle gange ramler sammen for hende og at hun reagerer på en måde, som frustrerer jer:)

Hendes hjerne består af flere dele og I skal appellere til hendes storhjerne. Det er den I påvirker, når I viser hende lydhørhed, følelsesmæssig forståelse osv. Det er den største del af vores hjerne og det er den der blandt andet gør hende kreativ og i stand til at bruge sin fantasi, den hjælper hende med at løse problemer, tænke over tingene og den har også betydning for hendes evne til at sætte sig ind i hvordan andre har det. Noget hun først skal til at lære nu og de næste år frem.

I styrker denne del af hjernen ved netop at vise hende disse ting - være lydhør, rumme, forstå, sætte jer ind i hendes ...

Annonce

... situation, give hende idéer til hvordan I kan komme videre osv. og det er super vigtigt at I gør disse ting, for at hun også lærer at gøre sådan.

Hvis I går fra hende, kalder hende hysterisk, via jeres kropssprog eller direkte siger at I ikke gider være sammen med hende f.eks. siger "hold op med at være så hysterisk" eller siger "nu kan du blive her til du kan opføre dig ordentligt" eller lignende, så vil det påvirke hendes mellemhjerne. Denne del af hjernen aktiverer raseri, frygt, separationsangst, sorg, lyst til at lege, trang til at udforske osv.

De meget stærke følelser som udløses af mellemhjernen skal styres af storhjernen og det er dette samarbejde mellem den ene hjernedel og den anden hjernedel, der fortsat er meget umodent - man siger at 90 % af denne udvikling sker de første 5 år og hun er jo stadig kun 3 år :) Derfor er det så utroligt vigtigt at I med jeres storhjerne, jeres rationelle del af hjernen, formår at rumme hende, når hendes mellemhjerne tager over. Netop ved at I tager hende op, sidder med hende giver hende masser af fysisk kontakt, omsorg osv. så I for jeres datter til at slappe af.

Når hun føler sig forstået, anerkendt og mødt, når hun mærker at I er der for hende, at I godt kan rumme, at hun har det som hun har det, så sættes der en masse hormoner igang i hendes krop og forbindelserne mellem hjernens dele skabes.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der vil naturligt nogle gange være situationer, hvor I ikke kan få lov til at røre ved hende med det samme - det er her dog vigtigt at I viser hende og fortæller hende at I stadig rigtig gerne vil hende og det kan være en god idé at være i nærheden. Sæt jer i nærheden, tal stille og roligt til hende, vis hende forståelse "såå skat, bliver du bare så ked af det, sååå lille ven" eller lignende. Inviter hende ind til jer "kom skat, kom og få et knus, komme skatterpige", så hun mærker at I vil hende.

Hvis hun slet ikke kan have jer i nærheden - så kan I godt vælge at gå. Men sørg for at fortælle at I stadig er der "jeg går lige ud i køkkenet, jeg kommer ind til dig igen om lidt" - så får hun mulighed for at kunne søge jer, hvis hun har brug for jer, og I giver hende også mulighed for at koble lidt fra og finde roen - og efter lidt tid, så er hun klar til at I sætter jer med hende, holder om hende og bare er der for hende.

Det er helt naturligt at hun nogle gange siger "du er dum" eller "de er dumme" og ofte vil det ikke være personen hun mener, men situationen hun omtaler som dum. Det kan derfor være en god idé at spørge lidt ind til, hvad der er sket og netop få sat lidt ord på, hvad det er i situationen hun ikke bryder sig om og igen vise forståelse for, hvad det er hun føler og oplever. Det kan derfor være en god idé ikke at sige "du skal ikke jeg er dum!" eller "der er ikke nogen der er dumme" eller lignende, men i stedet lytte og anerkende "det kan jeg godt forstå du synes er dumt" eller "det er også irriterende når ..." - fordi det er situationen som er dum og det har hun jo ret til at synes :)

Jeg håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.