Forventninger til opførsel

22. oktober 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Forventninger til opførsel

Hej Helen

Jeg er i tvivl om, hvad jeg egentlig kan forvente af min treårige datter og om hendes opførsel er almindelig for alderen, eller det er noget vi skal gøre en større indsats for.

Hun har altid været en meget selvstændig dame, gerne villet gøre alt selv og deraf også rigtig dygtig til mange ting. Vi oplever dog flere gange dagligt at hele hendes verden bryder sammen og hun bli’r sur, gal og ked af det. Det er når tingene ikke lige er sådan som hun havde tænkt det, nok mælk i koppen, nok smør på brødet, de forkerte støvler, at storebror ta’r for meget af tæppet i sofaen osv. Hun græder og kan også finde på at slå, kaste tingene væk og bide når hun bliver rigtig frustreret.

Vi forsøger at holde en rolig tone og vise at vi er der for hende, hvis hun vil trøstes, men samtidig holder vi fast hvis det drejer sig om noget vi eksempelvis har sagt nej til. Ofte har hun dog ikke lyst til at blive trøstet så skubber hun os væk eller går et andet sted hen, hvor hun så sidder og græder/skriger højlydt. Det gør ondt at se hende blive så ked af det igen og igen, uden at kunne hjælpe hende og samtidig er det rigtig svært at forblive rolig. Det er det samme når hun eksempelvis skal have tøj på, på badeværelset eller have overtøj på. Det ender ofte også med et skrigende barn fordi det sjældent lige passer hende, hun siger nej og løber sig vej. ...

Annonce

...

Hun er det midterste barn af tre og der er desværre ikke altid tid og overskud til at sætte den helt store kreative ”vi-gør-det-til-en-leg” indsats i gang for at få hende i jakken eller børstet tænderne, hvilket ellers måske ville løse nogle af konflikterne. Jeg håber derfor du kan hjælpe med gode råd til hvordan vi kan gribe det an, så det kunne blive mindre opslidende og der måske ville blive mere overskud til de kreative konfliktløsninger.

Samtidig med at hendes frustrationsudbrud er blevet en større og større del af hendes hverdag oplever vi også at hun er blevet mere hård i sin tone og sin væremåde. Hun er ikke længere så sprudlende og glad, som den to-årige pige der altid gik ivrigt ombord i nye udfordringer og opgaver. Hun er begyndt i børnehave for ca. ½ år siden og trives rigtig godt med det, men hun snakker rigtig meget om hvem der er dumme og om at slå og nive og være efter nogen. Hun siger til de andre børn at ”du er dum” eller jeg gider ikke lege med dig i dag, og kan ind imellem finde på at nive eller slå selvom de bare kommer hen og siger hej eller de er i gang med en leg. Hun snakker om flere venner i børnehaven og hun virker vellidt af de andre børn, men jeg er tvivl om hvordan jeg skal reagere når hun fortæller mig at den og den er dum, med samme selvfølgelighed som at hun har leget i sandkassen i dag.

Med venlig hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far