Svar: Den sut
4. juni 2013
Alder:
4 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder ganske rigtigt som om at den sidste sut er rigtig svær at komme væk fra og måske skal du bare lade ham have den - jeg tænker i løbet af de næste uger til et par måneder, så vil den være så slidt, mørnet, fedtet osv. at den naturligt ikke dur mere og han kan se at den er i stykker, at den er dårlig og derfor må smides ud - og så må han være med i denne proces. Det lyder som om at han ikke lige umiddelbart vil tage en bamse eller andet til sig, han vil have sin sut - og derfor vil han måske bedre kunne finde sig til rette med at være med til at sige det sidste farvel, når sutten tydeligvis har gjort sit ...
Og så kan du til den tid naturligvis godt stadig tilbyde ham et alternativ, du kan spørge ham, om der er noget han rigtig godt kunne tænke sig, når han nu ikke kan få sin sut mere - og så kikke efter et eller andet, der kan være hans nye substitut.
Da han er meget fysisk og rigtig gerne vil kæle, have tæt fysisk kontakt og har rigtig meget brug for mor, så kan han måse have glæde af at få en gammel t-shirt af dine, eller et pudebetræk, som du har brugt rigtig meget - noget der dufter af dig og som han ved er dig og som du giver ham. Du må godt sætte ord på, forklare ham at du også synes at det er rigtig dejligt at sove sammen, at være sammen, at du nyder det ligeså meget som ham, og at du derfor tænker, at det kan være rart med en "mor-klud", så er det lidt som om at du er der og ikke er langt væk. Måske vil han være med på idéen og vil være med til at give kluden et navn eller lignende og på den måde acceptere at nu er det noget andet.
Og generelt gælder, at når han søger din nærhed og fysiske kontakt og gerne vil hænge på dig - og du så er nødt til at sige fra, rejse dig og lave noget andet, så bliver du nødt til at gøre det. Du skal naturligvis forklare ham, at du nyder det ligeså meget som ham, du skal kramme ham og kysse ham, så han ikke tvivler på at du netop også nyder dette - nogle gange måske gøre det på tidspunkter, hvor han også selv synes det kan være lidt irriterende, så han også selv siger fra "æh, altså mor, ikke kysse mig nu" eller lignende, og på samme måde kan du så også en gang imellem sige fra overfor ham :)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske