Den sut

4. juni 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Den sut

Kære Helen

Først og fremmest tak for alle dine konstruktive svar. Det har virkelig gjort en forskel. Men den sut den volder virkelig problemer. Vi har nu smidt ud, så der kun er en tilbage, og jeg er begyndt at ligge den i en skål og sætte den op på et højt skab, hvor han ikke kan kravle op og komme til skade, for ellers går han ud og tager den og gemmer sig.

Brug af sut skulle være begrænset til sovetid, men når vi er hjemme i weekenden tager han den ud, og finder den så frem igen, når jeg vender ryggen til. Sutten er en af vores tilbagevendene konflikter, og jeg ved godt, at den bare skal ud, men jeg må samtidig indrømme, at jeg også frygter det lidt, da den fylder så meget i hans liv.

Problemerne med sutten kommer jo især, når han er træt, og det er der, hvor temperamentet fortsat kan løbe af med ham. Så uden sut frygter jeg både, at han ikke kan falde i søvn - især falde i søvn igen, når han småvågner om natten, men jeg frygter også, at han bliver overtræt og får manet sig selv op i et hjørne, hvor det ikke er til at få ham til at falde ned igen.

På fredag skal han til tandlæge, og jeg er sikker på/håber, at de vil sige, at nu er det slut med sut. Jeg havde egentlig tænkt, at han skulle have den sidste sut med, og aflevere den til tandlægen, men efter planen skal han sove hos mormor ...

Annonce

... og morfar, og jeg synes ikke, at de skal stå med de problemer, der evt. kan opstå.

Jeg vil i hvert fald blive glad for at høre dine tanker, og evt. få nogle redskaber til, hvordan jeg tackler evt. konflikter, der må opstå. Jeg ved godt, at det er tosset, at den sut fylder så meget, men den er jo hans bedste ven og faste holdepunkt ligegyldigt, hvad der sker.

En anden ting, der hænger sammen med tryghed og sutten, er nærkontakt. Som jeg har skrevet til dig, er han meget glad for bryster - ikke kun sin mors, men de er selvfølgelig oftest i skudlinie, ligesom han er utrolig glad for at ligge hovedet på min mave, hvilket nogle gange er lidt problematisk, hvis man fx er ved at bære ud af bordet.

Hvordan klarer vi afvænningen fra begge dele? Kan vi det, eller skal vi tage det et skridt af gangen. Jeg har prøvet at sælge idéen om en ny bamse til ham, men det fængede overhovedet ikke. Det er ikke fordi, jeg ikke gerne vil kramme og knuse, men en stor dreng der klemmer ens bryst, eller nærmest er ved at krybe ind i en, gør altså lidt ondt og er noget overvældende. Og jeg kan fornemme på andre, der tilfældigvis har set det, at det er grænseoverskridende - så jeg føler også, at jeg bør stoppe det. Men samtidig synes jeg jo, at han altid skal kunne få tryghed og sikkerhed hos mig.

På forhånd tak!!!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder