Svar: Lang sommerferie

28. maj 2013

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære NM

Tak for dit brev :)

Jeg har helt klart den holdning, at børn skal have lov til at være hjemme, når det er ferietid, og hvis I har mulighed for at have alle jeres børn hjemme i 5 uger og mormor kommer og er der et par dage, så er det super dejligt.

Og ja - nogle gange kan det godt virke som en meget laaaang sommerferie og man kan godt blive helt i tvivl om, hvorvidt man som forældre kan aktivere sine børn nok. Men faktisk er det ofte ikke nødvendigt med særlig mange aktiviteter. De fleste børn har en rigtig travl hverdag og har brug for at slappe af, og det er rigtig dejligt, hvis man som jer, har mulighed for at give dem denne ro.

Hos de større børn vil man ofte blive mødt med "jeg keeeder mig!" og de mindre børn vil virke pylrede og svære at stille tilpas. Og det er ikke tegn på at børnene skal af sted - det er ofte ligeså meget tegn på, at børnene mærker rastløsheden i kroppen, fordi deres hverdag normalt ...

Annonce

... er fyldt med aktivitet og når der pludselig ikke sker noget, når man pludselig ikke skal ud af døren til bestemt tid, men bare kan tulle rundt i nattøj ... ja så kommer rastløsheden og uroen og "jeg keeeeder mig".

Og at børnene ikke har brug for aktivitet viser sig ofte ved, at de jo reagerer med nej, når vi foreslår, hvad de så kan lave "du kunne da sætte dig og tegne?!", "hvorfor går du ikke ud i haven og spiller bold" eller hvad vi nu foreslår som løsning på deres "keeeeder mig". Og det hele bliver mødt med "det gider jeg ikke!", "det har jeg gjort", "nej det er kedeligt" osv. Alt sammen fordi det ikke er det de har brug for, men de er nødt til at komme igennem rastløsheden, finde roen og nyde at slappe af - og så kommer fantasien og alle de gode lege :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så hold I jeres børn hjemme og nyd at I har mulighed for det - også ham på næsten to år, han kan være hjemme sammen med de andre :)

Rigtig god sommerferie! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to