Svar: Lang sommerferie
28. maj 2013
Alder:
21 mdr.
Kære NM
Tak for dit brev :)
Jeg har helt klart den holdning, at børn skal have lov til at være hjemme, når det er ferietid, og hvis I har mulighed for at have alle jeres børn hjemme i 5 uger og mormor kommer og er der et par dage, så er det super dejligt.
Og ja - nogle gange kan det godt virke som en meget laaaang sommerferie og man kan godt blive helt i tvivl om, hvorvidt man som forældre kan aktivere sine børn nok. Men faktisk er det ofte ikke nødvendigt med særlig mange aktiviteter. De fleste børn har en rigtig travl hverdag og har brug for at slappe af, og det er rigtig dejligt, hvis man som jer, har mulighed for at give dem denne ro.
Hos de større børn vil man ofte blive mødt med "jeg keeeder mig!" og de mindre børn vil virke pylrede og svære at stille tilpas. Og det er ikke tegn på at børnene skal af sted - det er ofte ligeså meget tegn på, at børnene mærker rastløsheden i kroppen, fordi deres hverdag normalt er fyldt med aktivitet og når der pludselig ikke sker noget, når man pludselig ikke skal ud af døren til bestemt tid, men bare kan tulle rundt i nattøj ... ja så kommer rastløsheden og uroen og "jeg keeeeder mig".
Og at børnene ikke har brug for aktivitet viser sig ofte ved, at de jo reagerer med nej, når vi foreslår, hvad de så kan lave "du kunne da sætte dig og tegne?!", "hvorfor går du ikke ud i haven og spiller bold" eller hvad vi nu foreslår som løsning på deres "keeeeder mig". Og det hele bliver mødt med "det gider jeg ikke!", "det har jeg gjort", "nej det er kedeligt" osv. Alt sammen fordi det ikke er det de har brug for, men de er nødt til at komme igennem rastløsheden, finde roen og nyde at slappe af - og så kommer fantasien og alle de gode lege :)
Så hold I jeres børn hjemme og nyd at I har mulighed for det - også ham på næsten to år, han kan være hjemme sammen med de andre :)
Rigtig god sommerferie! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske