Svar: Blomsterne og bierne.

16. maj 2013

Kategori:
Alder:
5 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Charlotte

Tak for dit brev :)

Det er helt naturligt at Carolina er begyndt at spørge ind til, hvordan babyer kommer ind i maven, og jeg synes det er helt relevant at du taler lidt med hende om dette. Naturligvis vil snakken nu være anderledes end den snak I skal have, når hun bliver ældre, går i puberteten osv. men det er rigtig fint at hun spørger, og jeg synes hun skal have svar.

Jeg synes det er vigtigt at være ærlig. Nogle børn får at vide at babyen kommer ind i maven, når man kysser - og det er jo ikke rigtigt, der skal trods alt lidt mere til og jeg kan personligt bedst lide at man er ærlig, men tilpasser sine svar til barnets alder...

Du kan f.eks. fortælle hende at der inde i en mor er nogle små bitte æg og der inde i en far er noget der hedder sædceller, der ligner haletusser. Og når man gerne vil have en baby, så kommer faren tissemanden ind i morens tissekone og æg og sædceller smelter sammen og bliver til en baby, der så vokser inde i maven ...

Både de ældste børn i børnehaven og også børnene i skolen vil bruge forskellige ord og jeres datter vil høre mange ting. Det kan være ord som "bolle", "pik", "kusse" osv. og nogle gange kan det være en god idé at fortælle hende, at ting kan have mange navne, at nogle ...

Annonce

... navne er pænere end andre navne, og hvad I kalder det hjemme hos jer. Du kan også spørge hende, om hun har hørt de andre børn tale om babyer og hvordan de bliver til og hvad de har sagt - måske har hun hørt noget og ved ikke, hvad hun skal tro på og derfor spørger hun dig. Nogle gange kan det være en god idé at tage udgangspunkt i det hun har hørt, f.eks. sige "det er rigtigt, det er faktisk sådan at ...." eller "sådan er der nogen der siger, jeg vil helst bruge ordet ..." eller lignende.

Og så er det også altid en rigtig god idé at læse bøger om emnet - det kan faktisk for mange forældre være lettere at læse en historie højt og have den at holde sig til. Det kunne f.eks. være:

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

"Da Emma blev Emma - og hvordan det gik til" af Kirsten Raagaard og Peter Gotthardt. Eller det kan være "Er det her der bliver bollet?" af Maise Njor.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre og tænker at snakken jo naturligt vil udvikle sig de næste mange år. På et tidspunkt skal hun også lære om menstruation, pubertet, prævention osv. og det hele starter stille og roligt nu, hvor hun naturligt spørger ind til hvordan det hele begynder - selvom det er svært at tale om, så er det super godt hun spørger dig. Det er en tillidserklæring :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder