Svar: Tvillinge rivalisering

3. maj 2013

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Aya

Tak for dit brev og velkommen til :)

To drenge - tvillinger, men tveæggede, giver naturligt udfordringer. For drengene er naturligt vidt forskellige også selvom de er tvillinger - men netop fordi de er tvillinger, så bliver de ofte sammenlignet.

Det er en rigtig svær balance - for på den ene side, så kan man godt komme til netop som du selv skriver, at se dem som "storebror" og "lillebror" - men det er de jo ikke, de er lige gamle. Og samtidig skal man give dem plads til at være forskellige og have forskellige styrker og stadig også vise dem begge, at de naturligt har lige stor betydning.

Når man har tveæggede tvillinger, som er dreng-pige, så vil tendensen til at sammenligne dem nok ofte være mindre, fordi vi naturligt opfatter forskel på drenge og piger. Men når man får tvillinger af samme køn, så bliver de ofte vurderet og bedømt i forhold til hinanden - de bliver nogle gange sat i bås "han er den hurtige", "han er den langsomme", "han er den stille og følsomme", "han er den buldrende og stærke" eller lignende og det er rigtig vigtigt, at I ser dem mere som søskende og ser de forskelligheder de har - og så prøver at støtte dem hver især.

De drenge du beskriver er forskellige i højde og drøjde - den ene er tydeligt fysisk større end den anden og også fysisk stærkere. De er også forskellige i temperament, følsomhed, i deres motorik og sådan vil det sandsynligvis være hele vejen op igennem deres opvækst. De er stadig ikke ret gamle, men forskellighederne er der og det I især skal være opmærksomme på er, at hvis I selv sætter dem i bås og giver dem roller som "den følsomme" og "den stridbare", så kan dette i sig selv være med til at skabe rivalisering hos drengene.

Det er vigtigt at I møder dem enkeltvis og giver dem begge plads. I skal hjælpe dem med at dele, støtte dem i at omgås og sige fra overfor hinanden, vise hensyn overfor hinanden - men I skal også give dem plads til at være væk fra hinanden. Måske vil de have glæde af at være på hver sin stue i vuggestuen ... ...

Annonce

... netop fordi de så lettere bliver set som de unikke små personligheder de hver især har, uden at blive sammenlignet og føle rivalisering med deres bror.

Nogle gange oplever man også at netop den rivalisering der foregår tvillinger imellem faktisk kun foregår imellem dem og de roller, som I måske opfatter de har "den følsomme" og "bøllen", kun er imellem dem og ikke, når de er sammen med andre børn. Det må tiden vise :)

Selvom drengene er forskellige, så er de måske også hinandens bedste venner - også det må tiden vise. Det kan derfor også godt være at de trods rivalisering hjemme, vil nyde at have hinanden og dele hverdag, være på samme stue i vuggestuen og følges hele vejen op igennem skolesystemet - der er ingen faste regler her. Hvis de tydeligt har brug for hinanden, så skal de naturligvis have lov til at have hinanden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I spørger om I kan lære dem at være ligeligt sammen - og jeg tænker, at I kan lære dem at respektere hinanden, respektere hinandens forskellighed og også lære dem at bruge hinanden hen af vejen - præcis som med alle andre søskende. Det kan være en gave at have søskende - det er er en gave at have en, som man kan dele alt med, en som altid vil være der for en. Men det er ikke en gave, hvis man altid skal kæmpe om opmærksomheden.

Og derfor skal vi som forældre se vores børn og være der for dem. Vi skal give dem følelsen af at de hver især har betydning, at de hver især er vigtige, at ingen kan tage deres plads og at de i sig selv er noget ganske særligt, netop fordi de er den de er. Det handler om selvværd - at barnet føler sig elsket, anerkendt og accepteret som menneske, at barnet føler at det har værdi - ikke for det barnet gør, men for det barnet er.

Her kan I læse forskellig litteratur omkring børn, børns udvikling, opdragelse osv. Læs f.eks. gerne min bog "Helens bog om dit barns udvikling". Det er helt relevant at læse om disse emner, også selvom bøgerne ikke er skrevet om tvillinger, men om børn generelt :)

Håber I kan bruge disse overvejelser videre - fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer