Brev:
Tvillinge rivalisering
3. maj 2013
Alder:
13 mdr.
Tvillinge rivalisering
Kære Helen,
Jeg er mor til to skønne tvillinge drenge fra marts 2012. De er motorisk fremmelige og ellers nogle drenge i god trivsel. Vi er dog en smule bekymrede over den enes omgang med den anden. De er tveæggede og så forskellige som nat og dag. Den yngste er to kg større end den ældste. Det er bl.a denne størrelsesforskel der skaber lidt problemer. Lillebror er nemlig temmelig voldsom over for storebror. Generelt er de lige gode til at stjæle legetøj fra hinanden og til at mosle hinanden. Det ser dog noget mere voldsomt ud, når det er lillebror der er bøllen. Vi observerer at det virker som om lillebror vil storebror så meget, at han kommer til at tryne ham. Det virker meget sjældent som jalousi. Men det er tit ham vi er efter fordi storebror bliver ked af det når han bliver moslet.
Vi er lidt kede af at det er sådan, for vi vil for alt i verden ikke have at de skal føle at vi altid skælder den ene ud frem for den anden, at vi elsker ham mindre eller at storebror er favorit. Vi ved bare ikke hvad vi skal gøre for at lillebror ikke bliver så ivrig efter sin storebror at han får gjort skade på ham, og vi vil helst ikke skælde ud.
Er der en måde hvorpå vi kan lære dem at være ligeligt sammen?
Storebror er noget mere selvstændig end lillebror, der altid har søgt sin bror, hvor storebror ikke er så afhængig af lillebror.
Jeg håber det giver mening og at du har et godt råd.
Vi vil jo gerne fremelske to trygge, glade og tillidsfulde drenge der er født med sin bedste ven.
De bedste hilsner
Aya