Svar: Bryster, bryster. bryster
4. april 2013
Alder:
4 år, 4 mdr.
Kære enemor
Tak for dit brev og dine tanker :)
En del børn vil naturligt i en længere periode søge mors bryster og komme hånden ind under blusen, mærke nærheden og søge hud mod hud kontakt. Det er trygt og rart og får dem til at slappe af ... Nogle børn nulrer en hårtot, andre nulrer ører, nogen bruger mors halskæde, andre tager hånden ind under blusen, nogen sutter på tommelfinger osv. Det er naturligt at børn på den måde har nogle rutiner og vaner, som betrygger og beroliger dem, når de er trætte eller kede af det.
Men du har naturligvis ret i, at på et tidspunkt skal der sættes lidt grænser og du skal naturligvis også selv synes at det er rart, og det lyder som om at din grænse er nået. Det er helt okay, du må godt sige fra.
Det der er vigtigt er at din dreng får noget andet, som han kan hygge med og berolige sig med. Det kunne være en bamse, f.eks. en build a bear eller lignende. Fordelen ved denne er, at den bliver fyldt med kys og kram og på den måde måske bliver lidt mere personlig. Og jeg tænker at du så skal give ham den, når han søger ind under din bluse. Du må godt forklare ham, at han kan sidde hos dig, du er der, holder om ham osv. men bamsen skal bruges nu.
Det er et tryghedsbehov han har og du skal naturligvis give ham den tryghed og nærhed, han har behov for. Men du skal også selv have det okay og det er helt i orden at sætte nogle regler og samtidig give et alternativ som er mindst ligeså godt og på sigt jo bedre - for en bamse kan han jo have med sig, når og hvis han skal sove andre steder og det kan han ikke med mor og mors bryster ...
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske