Brev:
Bryster, bryster. bryster
4. april 2013
Alder:
4 år, 4 mdr.
Bryster, bryster. bryster
Kære Helen
Jeg har et måske lidt mærkeligt spørgsmål. Jeg har prøvet at søge på din hjemmeside, og har ikke kunne finde andre, der har den samme udfordring.
Min dreng er meget glad for bryster - helst mors, men ikke udelukkende. Han nåede næsten ikke at amme, da en tidlig introduktion til sutteflasken på hospitalet betød, at han blev så glad for flasken, at han ikke ville andet. Men han lå gerne med hånden på vores bryst, mens han spiste og kiggede os ind i øjnene.
Det har altid været sådan, at når han verden gik ham imod, har han når han kunne, stukket hånden ned i min bluse enten helt ned på maven eller mellem brysterne, så var alt godt igen. Når det er far eller morfar, er det hånden på deres mave (også den dag idag). Jeg synes, at det behovet blev mindre og mindre, men det vendte ligesom, da vi blev alene. Så skulle han også have hånden på brystet, når han skal sove eller er faldet i søvn, når han skal slappe af, når han er ked af det etc. Så sent som i aften trak han min bluse lidt til siden, så han kunne lægge sit hoved direkte ind på min brystkasse. Jeg må indrømme, at jeg nogle gange synes, at det er for meget, især når han begynder at ville stikke hånden helt ind i BH'en, og jeg kan ikke lade være med at tænke på, om det er ligesom dem, der ammer deres børn til de skal i skole. Og som voksen vil jeg også gerne have mine bryster for mig selv..., men samtidig vil jeg jo også gerne sikre, at mit barn er tryg og hjælpe ham godt videre i en situation, der måske ikke altid er nem for ham.
Jeg har fået mange "gode" råd - også helt uden at bede om det. Nogle siger, at jeg skal stoppe ham, og at det kun vil blive værre. Andre siger, at det er et tryghedsbehov han har. Andre igen siger, at det er bare sådan han er.
Nu vil jeg gerne have dit råd! Hvad skal jeg gøre? Han er jo på mange måder en stor dreng, der skal i skole til næste sommer, og samtidig er han jo også rigtig lille.
Jeg ser frem til dit svar!
Enemor