Svar: Taler grimt til mor

30. marts 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Der er flere ting der skal overvejes, når børn ikke taler så pænt, som vi voksne ønsker de skal ...

For det første handler det ofte om manglende ordforråd. Det kan f.eks. være når barnet siger "dumme mor!", så er det ikke nødvendigvis fordi barnet synes mor er dum, men hele situationen der er dum. Barnet kan bare ikke give udtryk for dette. Selvom man er 4 år og måske har et stort ordforråd, så er det rigtig svært at sætte ord på sine følelser, det er rigtig svært at sige at "jeg føler mig uretfærdigt behandlet", "jeg føler mig overset", "jeg føler ikke du prioriterer mig" og derfor bliver det til "dumme mor i stedet".

I en sådan situation er det rigtig vigtigt ikke at skælde barnet ud "du skal ikke kalde mig dum! Jeg siger heller ikke at du er dum!", men i stedet prøve at møde barnet og høre, hvad der ligger bag og i stedet feks sige "jeg kan godt forstå du synes det er dumt at ...".

Og det samme tænker jeg er en god idé, når du siger nej til din dreng. Han spørger faktisk meget pænt "Mor vil du ikke prøve spillet?" og du siger nej. Og så kan han ikke sige "det har jeg brug for at du gør, så jeg føler mig set og prioriteret" - det eneste han kan sige er "du skal" og "gør det nu" - og det er ikke for at kommandere med dig, men den eneste måde han ligesom kan forklare dig, at han rigtig gerne vil have at du spiller sammen med ham og at han synes det er forkert, at du siger nej.

Og jeg tænker at du sandsynligvis også bruger ord som "skal" og "gør" overfor ham. Det kan være når du f.eks. siger "du skal tage dine sko på!", "vi skal køre nu" eller "du skal gøre det nu, ellers kommer vi for sent" ... når du siger disse ting, så mener du det heller ikke som en kommando, men siger det, fordi det er vigtigt for dig at det bliver gjort ...

Når dette er sagt, så skal han naturligvis også lære, hvordan man kan sige tingene og her er du nødt til at lære ham de ...

Annonce

... nye ord, du gerne vil have han skal bruge. For det første ved at bruge dem selv, når du henvender dig til ham og også ved at sige det direkte i de situationer der opstår, hvor du føler at han kommanderer med dig.

Når du henvender dig til ham, så kan du f.eks. sige "vil du være sød at ...", "må jeg be om ...", "det ville være dejligt hvis ..." eller lignende. Og når han f.eks. gerne vil spille med dig og du ikke bryder dig om "du skal" - så kan du godt forklare ham at han i stedet kan sige "vil du ikke være sød at spille med mig" - så han ved det til næste gang. Det er vigtigt ikke kun at fortælle ham, hvad han gør forkert eller hvad ord der er forkerte, men også at huske fortælle ham, hvad det er du gerne vil have at han siger i stedet for.

Og når han reagerer med "ja jeg ved det godt og jeg vil ikke have mad!", så lyder det som om at det er en situation, I har været i flere gange og han derfor godt ved hvad du vil sige. Nogle gange kan det derfor være en god idé at spørge ham "hvordan er det så reglen er?" eller "og hvad plejer jeg så at sige?" - på den måde får du nævnt det du gerne vil nævne og I får talt om tingene uden at han føler at du overskrider hans grænser ved at gentage noget han godt ved ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og når alt dette er sagt, så vil der naturligvis også være situationer, hvor han skal have at vide, at sådan taler man ikke, det sprog vil du ikke høre. Han vil naturligt i børnehaven lære mange nye gloser og han vil afprøve nogle af dem derhjemme. Og det skal der være plads til - men nogle gange må du godt sige "sådan er der nogen der siger, det synes jeg ikke er pænt, hos os siger vi ..." eller lignende og på den måde forklare ham forskellige ord og igen hvad regler I har.

Og så er det også rigtig godt at far bakker dig op, når I oplever at jeres dreng ikke taler pænt til dig - så han hører at I er en enhed og at han ikke kan spille jer ud mod hinanden :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder