Brev:
Taler grimt til mor
30. marts 2013
Alder:
3 år, 11 mdr.
Taler grimt til mor
Hej Helen.
Et kort spørgsmål for at være lidt på forkant med udviklingen - min søn på knapt 4 år snakker ind imellem lidt grimt til mig. Ikke fordi han bruger grimme ord og bandeord. Det er mere som om han uddelegerer ordrer til mig. Jeg har altid været meget obs på ikke at være en der bare gav ham ordrer, men at lytte og lave aftaler med ham, så han også følte han fik sin vilje en gang i mellem. Hvis der er nogle der giver ordrer herhjemme, så er det far - og det er ikke ordrer til mig, så det kan ikke være fordi han efterligner far, der giver ordrer til mor ;)
Det kan være sådan noget som "mor, vil du ikke prøve spillet? Kom nu mor, du SKAL. GØR det nu, mor!" Og jeg siger selvfølgelig "sådan taler man ikke til hinanden, og jeg bestemmer i øvrigt selv om jeg har lyst til at spille det spil. Hvis du spørger mig pænt, så kan det godt være jeg har lyst". Eller hvis jeg fx siger til ham der er mad, og han siger han ikke er sulten. Så siger jeg ok - du skal bare vide, at der ikke er mere mad i aften så. I stedet for at sige ja, mor, så råber han af mig, "ja jeg ved det GODT og jeg vil IKKE HAVE MAD!!!" Sådan gør han aldrig med sin far.
Det føles på en eller anden måde som mangel på respekt, og jeg tænker om jeg har været for sød ved ham. Jeg har en fornemmelse af at han respekterer sin far langt mere end mig, og jeg har jo også i lang tid været den, der stod for "de bløde værdier", særligt da det stod lidt hårdt til herhjemme i starten (du kender vores forhistorie). Jeg syntes måske min kæreste har været lidt for hård, da vores dreng var lille - han synes jeg har været for blød. Klassisk!
Jeg fortæller altid vores dreng, at man ikke taler sådan til hinanden, at vi ikke råber af hinanden - at man skal snakke ordentligt sammen ellers kan man ikke have det hyggeligt sammen. Skal jeg bare blive ved med det, eller har du andre gode tips? Min kæreste bakker mig selvfølgelig op, og siger også han skal snakke ordentligt til sin mor.
Det tager måske bare noget tid, og så skal jeg nok til at sætte nogle flere grænser for ham...
Ser frem til dine gode råd.