Taler grimt til mor

30. marts 2013

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

Taler grimt til mor

Hej Helen.

Et kort spørgsmål for at være lidt på forkant med udviklingen - min søn på knapt 4 år snakker ind imellem lidt grimt til mig. Ikke fordi han bruger grimme ord og bandeord. Det er mere som om han uddelegerer ordrer til mig. Jeg har altid været meget obs på ikke at være en der bare gav ham ordrer, men at lytte og lave aftaler med ham, så han også følte han fik sin vilje en gang i mellem. Hvis der er nogle der giver ordrer herhjemme, så er det far - og det er ikke ordrer til mig, så det kan ikke være fordi han efterligner far, der giver ordrer til mor ;)

Det kan være sådan noget som "mor, vil du ikke prøve spillet? Kom nu mor, du SKAL. GØR det nu, mor!" Og jeg siger selvfølgelig "sådan taler man ikke til hinanden, og jeg bestemmer i øvrigt selv om jeg har lyst til at spille det spil. Hvis du spørger mig pænt, så kan det godt være jeg har lyst". Eller hvis jeg fx siger til ham der er mad, og han siger han ikke er sulten. Så siger jeg ok - du skal bare vide, at der ikke er mere mad i aften så. I stedet for at sige ja, ...

Annonce

... mor, så råber han af mig, "ja jeg ved det GODT og jeg vil IKKE HAVE MAD!!!" Sådan gør han aldrig med sin far.

Det føles på en eller anden måde som mangel på respekt, og jeg tænker om jeg har været for sød ved ham. Jeg har en fornemmelse af at han respekterer sin far langt mere end mig, og jeg har jo også i lang tid været den, der stod for "de bløde værdier", særligt da det stod lidt hårdt til herhjemme i starten (du kender vores forhistorie). Jeg syntes måske min kæreste har været lidt for hård, da vores dreng var lille - han synes jeg har været for blød. Klassisk!

Jeg fortæller altid vores dreng, at man ikke taler sådan til hinanden, at vi ikke råber af hinanden - at man skal snakke ordentligt sammen ellers kan man ikke have det hyggeligt sammen. Skal jeg bare blive ved med det, eller har du andre gode tips? Min kæreste bakker mig selvfølgelig op, og siger også han skal snakke ordentligt til sin mor.

Det tager måske bare noget tid, og så skal jeg nok til at sætte nogle flere grænser for ham...

Ser frem til dine gode råd.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

tusind tak for en eminent brevkasse, den har jeg fundet og finder meget trøst og viden i.

Mor til dreng 16 måneder