Svar: Slår sin dukke og bamse og vil have vi skal se det
27. februar 2013
Alder:
2 år, 3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeres dreng er rigtig godt igang med at finde ud af hvem han selv er. Man siger at han er igang med at udvikle sit selvbillede. Det betyder at han skal finde ud af, hvordan han påvirker andre og hvordan andre påvirker ham. Og når han slår sine dukker og bamser og tydeligt forventer en reaktion fra dig, så er det rigtig fint at du netop reagerer og at du viser ham og forklarer ham "ikke slå dukken, sige ae, ae" osv. som du så fint gør.
Han afprøver naturligt forskellige ting, for at se hvordan du reagerer. Han afprøver hypoteser "hvad mon der sker, hvis jeg slår dukken?" - Han prøver og du siger nej. Han afprøver en ny hypotese "hvis jeg slår dukken, så siger mor nej?" - ja det gjorde hun. Så endnu en ny hypotese "Mon far også siger nej?" - Ja det gør han. Og ny hypotese "mon det også sker, når jeg slår bamsen?" - ja det gør det ... Osv. Han prøver hele tiden igen og igen, for at finde ud af, hvad reaktion han får på sine handlinger, netop for at lære. Det samme naturligt i forhold til kys og kram "når jeg kysser min dukke, så smiler mor og siger nåå skat?" - ja det gør hun ..
I forhold til det med at slå sig selv og banke hovedet ind i ting, så er det lidt noget andet, og der er her lidt forskelligt du kan overveje.
Du fortæller at han ofte gør det, når I sidde og kysser og krammer og kæler. Og det kan her være kærtegn der kammer over, hvor han ikke forstår, at det gør ondt, at det ikke er rart og hvor han et eller andet sted forsøger at være kærlig. Det kan dog også være en reaktion, hvor han afprøver jer, vil se hvad der sker, når han fra at være sød og kærlig pludselig er "voldsom". Igen for at lære og afprøve, finde ud af hvordan hans handlinger kan påvirke jer.
Nogle børn gør det fordi de mangler ord. Det er meget normalt at børn, når de f.eks. er trætte eller hvis de er vrede og frustrerede fordi de f.eks. får et "nej!" kan finde på at slå sig selv, hive sig selv i håret eller vrider deres krop, sparker osv. - ofte kommer der en fysisk reaktion på at barnet mangler ord, han kan ikke sige at han f.eks. føler sig uretfærdigt behandlet og så reagerer han fysisk i stedet.
Jeg tænker at I nok skal prøve ikke at gøre for meget ud af det og det er i første omgang vigtigt at I prøver at forhindre at det sker. Han må ikke banke hovedet ind i væggen eller ned i gulvet, det kan skade ham og I er nødt til at sikre at han ikke skader sig selv. Og det bedste I kan gøre, er hvis I kan undgå at det kommer dertil. For jo mindre han når derud, jo mindre det sker, jo mindre vil han gøre det igen.
Hvis I sidder med ham på skødet og han lægger an til at "nikke jer en skalle", så sæt ham fra jer og gør noget andet. Det skal ikke give ekstra opmærksomhed, for det er ikke noget I bryder jer om.
Og så tænker jeg også at han måske har brug for at I nogle gange leger voldsommere lege med ham, tumler med ham, kilder ham osv. så han virkelig kan mærke sig selv og mærke sine grænser. Børn der slår sig selv, kan nogle gange godt have svært ved at mærke sig selv og det er vigtigt at i hjælper ham med dette, netop ved at lege lidt vildere lege :)
Og så skal I også være opmærksomme på, at børn der nogle gange slår sig selv i hovedet, kan have øreproblemer, så måske skal hans ører også lige tjekkes af en ørelæge ...
Og så er det også en god idé at tale med hans institution om, hvordan de oplever ham og om de oplever det sammem som I gør. Pædagogerne har god erfaring med børn og de ser ham jo sammen med mange andre børn hver dag, så de har en rigtig god fornemmelse af ham og hvorfor han gør, som han gør.
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske