Brev:
Søvnvaner og eget værelse
27. februar 2013
Alder:
7 mdr.
Søvnvaner og eget værelse
Hej Helen
Så blev det min tur til at bruge din brevkasse, som jeg nyder godt af i mange henseender.
Jeg har en søn på 3 1/2 og en på 7 mdr. Vi har som så mange andre lidt udfordringer med nattesøvnen, som jeg håber du kan hjælpe lidt med at rette op på.
Jeg søger konkret efter et par gode råd omkring, hvordan får jeg min yngste søn til at sove på eget værelse
Vi har for godt en uges tid siden rykket ham ind på eget værelse, men det kører ikke helt optimalt. Du får lige lidt baggrundsinformation her.
Min mand og jeg har helt fra start valgt at sove hver for sig, da vi har vurderet, at det var den måde hvorpå vi alle 4 kunne få sovet mest muligt. Hovedårsagen hertil er, at vores ældste søn lider af natteterror og generel natteuro. Dette er ikke blevet mindre efter, han er startet i børnehave og ikke sover til middag længere. Så dealen har været, at min mand tager sig af den store om natten og jeg tager mig af den lille. Det har fungeret fint, men vi er efterhånden også ved at trænge til, at blive en samlet familie igen, og nu er den yngste godt 7 mdr og har derfor ikke samme ammebehov om natten længere. Desuden var han begyndt at vågne op eller blive påvirket i sin søvn af, at jeg gik i seng, hvorfor vi besluttede, at nu måtte det være tid til at komme på eget værelse. Værelset ligger lige ved siden af soveværelset.
Han falder fint i søvn om aftenen. Typisk ammer jeg ham ved en 19 tiden, hvorefter han bliver puttet i sin seng på eget værelse. Han sover ikke når jeg lægger ham, men er døsig. Desuden har han en sutteklud og sut. Det har han haft helt fra spæd.
(Det skal siges, at jeg har købt din bog om søvn, som jeg har læst og har brugt nogle af dine råd herfra.)
"Problemerne" starter så ved 22.30 tiden hvor han begynder at vågne hyppigt og ofte vågner han fra natten kl. 5. Når han vågner, går jeg derind og trøster, får ham til at sove igen, men herefter vågner han ofte en gang i timen. Jeg har derfor af ren træthed endt med at tage ham ind til mig, gerne ved en 1-2 tiden, hvor han falder til ro og sover resten af natten. Jeg ammer ham mellem 22 og 1 og ofte også ved 5 tiden. Morgentåren er han dog ikke så interesseret i. Han har ofte afføring omkring kl. 5.
Mit spørgsmål går på, hvordan jeg kan få ham til at sove hele natten på eget værelse. Jeg er klar over efter at have læst din bog, at det nok har noget med søvnassociationer at gøre, at jeg nok selv er skyld i, at han er vænnet til at sove hos mig. Men hvordan får jeg den vendt. Skal jeg ligge på gulvet i nogle nætter på hans værelse, eller skal jeg bruge nogle nætter på at gå frem og tilbage hver gang han vågner. Eller synes du, at jeg fortsat skal tage ham ind til mig. Eller er løsningen at flytte hans seng tilbage til soveværelset, altså det er for tidligt han er kommet på eget værelse.
Som bonusinfo kan jeg nævne, at han lider af børneeksem og lige har fået konstateret væske i mellemøret på det ene øre. Derfor kunne man være tilbøjelig til at give det skylden, men han sover fint, når han ligger hos mig, hvorfor jeg ikke mener, det er her problemet ligger.
Han er ellers en glad dreng, spiser fint og sover godt i sin barnevogn udenfor om dagen.
En anden bekymring går på, at flytte sammen med min mand igen, hvilket betyder, at den store også vil følge med. Han kommer nemlig typisk ind i løbet af natten. Han har som nævnt altid lidt af natteuro og sover meget let. Det er blevet bedre med alderen, men jeg er bange for, at han vil vågne, når den yngste vågner kl 5. Sagen er nemlig den, at jeg ofte har held til at få ham til at sove videre efter kl 5, hvis jeg ammer ham og derefter sidder med ham. Så nupper han nogle gange en time mere og vi er fri for, at dagen begynder kl. 5. Men dette tror jeg ikke den ældste kan sove fra.
Jeg starter på arbejde igen om to mdr. Den yngste starter i dagpleje om en måned. Så derfor kunne det være rart at få kørt nogle gode rutiner igennem inden da. Ellers er jeg bange for, at det bliver noget værre natteroderi med minus overskud til følge.
Det blev lidt langt. Håber det er til at finde rundt i og at du kan komme med nogle gode råd.
Venlig hilsen
træt mor til to