Svar: Når de begynder at slå og sparke for sjov
30. november 2012
Alder:
23 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og dine tanker :)
Rigtig mange børn vil i 2-3 års alderen sparke og slå ud efter deres forældre - de kan gøre det enten i frustration over ikke at få deres vilje, en mangel på ord, hvor reaktionen bliver fysisk, netop fordi de ikke kan sætte ord på, hvad de tænker og føler. De kan dog også gøre det i situationer, som du beskriver, hvor de tror det er sjovt eller griner imens. Og de kan faktisk også gøre det, fordi de gerne vil have at vi ser dem og de har brug for at mærke os.
Det er vigtigt at du forsøger at skelne tingene fra hinanden.
Hvis din datter slår dig i frustration, fordi hun mangler ord, så er det vigtigt at du lytter til det hun prøver at sige og sætter de ord på som hun mangler "det er også dumt, når ...", så hun føler sig forstået og mødt.
Hvis hun gør det for sjov, fordi hun tror det er sjovt, eller fordi hun vil se hvordan du reagerer, så må du meget gerne signalerer, at du ikke synes det er sjovt. Det er ikke noget du bryder dig om. Du må meget gerne sige fra og det gør du bedst, ved ikke at vise hende opmærksomhed. Hvis du har hende på armen eller på skødet og hun slår ud efter dig, så sætter du hende fra dig, evt. med en kort besked om at hun ikke skal slå. Hvis hun sparker dig, imens hun f.eks. ligger på puslebordet, så skynder du dig at gøre hende færdig og få bleen på hende, men giver hende ikke kontakt. Hun skal fornemme, at hun ikke får noget smil, pludren og sjov tilbage, så det er ikke rart, når hun sparker dig - hvorimod, når I hun selv løfter numsen på bordet, hjælper med bleen og gerne vil skiftes, så snakker I, kommunikerer I, så er det hyggeligt og rart.
Hvis hun sparker dig på sofaen eller i sengen, hvis hun slår ud efter dig, hvor I ligger og hygger jer sammen, har tæt fysisk kontakt, så sig fra - hold hendes ben eller hænder og sig bestemt "Nej!", så hun forstår, at det her vil du ikke have - gør hun det igen, så rejser du dig og går.
Og nogle gange så skyldes det som sagt også at hun har brug for at du skal se hende og hun har brug for at mærke dig - og derfor skal din reaktion nogle gange være at give hende masser af dig og give hende masser af fysisk kontakt. "Din lille bølle, skal du sparke mig!" og så tag fat i hende, tumle hende rundt, kilde hende osv. så hun mærker dig mere end før og får masser af fysisk kontakt og nærhed.
Og nogle gange, så kan du også hjælpe hende med at mærke sig selv ved at tilbyde at massere hendes fødder. Hvis hun sparker dig og I hygger jer, så kan du godt sige "ikke sparke, men jeg vil gerne nusse dine fødder" og på den måde lade hende mærke dig og også mærke sig selv - uden at hun behøver sparke.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre :) Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske