Svar: Når de begynder at slå og sparke for sjov

30. november 2012

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og dine tanker :)

Rigtig mange børn vil i 2-3 års alderen sparke og slå ud efter deres forældre - de kan gøre det enten i frustration over ikke at få deres vilje, en mangel på ord, hvor reaktionen bliver fysisk, netop fordi de ikke kan sætte ord på, hvad de tænker og føler. De kan dog også gøre det i situationer, som du beskriver, hvor de tror det er sjovt eller griner imens. Og de kan faktisk også gøre det, fordi de gerne vil have at vi ser dem og de har brug for at mærke os.

Det er vigtigt at du forsøger at skelne tingene fra hinanden.

Hvis din datter slår dig i frustration, fordi hun mangler ord, så er det vigtigt at du lytter til det hun prøver at sige og sætter de ord på som hun mangler "det er også dumt, når ...", så hun føler sig forstået og mødt.

Hvis hun gør det for sjov, fordi hun tror det er sjovt, eller fordi hun vil se hvordan du reagerer, så må du meget gerne signalerer, at du ikke synes det er sjovt. Det er ikke noget du bryder dig om. Du må meget gerne sige fra og det gør du bedst, ved ikke at vise hende opmærksomhed. Hvis du har hende på armen eller på skødet og hun slår ud efter dig, så sætter du hende fra dig, evt. med en kort besked om at hun ikke skal slå. Hvis hun sparker dig, imens hun f.eks. ligger på puslebordet, så skynder du dig at gøre hende færdig og få bleen på hende, men ...

Annonce

... giver hende ikke kontakt. Hun skal fornemme, at hun ikke får noget smil, pludren og sjov tilbage, så det er ikke rart, når hun sparker dig - hvorimod, når I hun selv løfter numsen på bordet, hjælper med bleen og gerne vil skiftes, så snakker I, kommunikerer I, så er det hyggeligt og rart.

Hvis hun sparker dig på sofaen eller i sengen, hvis hun slår ud efter dig, hvor I ligger og hygger jer sammen, har tæt fysisk kontakt, så sig fra - hold hendes ben eller hænder og sig bestemt "Nej!", så hun forstår, at det her vil du ikke have - gør hun det igen, så rejser du dig og går.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og nogle gange så skyldes det som sagt også at hun har brug for at du skal se hende og hun har brug for at mærke dig - og derfor skal din reaktion nogle gange være at give hende masser af dig og give hende masser af fysisk kontakt. "Din lille bølle, skal du sparke mig!" og så tag fat i hende, tumle hende rundt, kilde hende osv. så hun mærker dig mere end før og får masser af fysisk kontakt og nærhed.

Og nogle gange, så kan du også hjælpe hende med at mærke sig selv ved at tilbyde at massere hendes fødder. Hvis hun sparker dig og I hygger jer, så kan du godt sige "ikke sparke, men jeg vil gerne nusse dine fødder" og på den måde lade hende mærke dig og også mærke sig selv - uden at hun behøver sparke.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre :) Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor