Svar: Kun mor
6. november 2012
Alder:
2 år, 11 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og stort tillykke med at I venter en lille ny til januar :)
At I har boet adskilt vil naturligt kunne spille ind på jeres drengs store søgning mod mor og at han foretrækker mor lige nu. Derudover handler det også meget om alder og udvikling og der sker rigtig meget med ham lige nu - og så er der heller ingen tvivl om at graviditeten spiller ind. Der er altså flere faktorer der gør sig gældende hos jer.
Jeres dreng er rigtig godt igang med at udvikle sig og udvikle sin selvstændighed. Han er rigtig godt igang med at finde sit selvbillede og han prøver både at finde ud af hvordan han kan påvirke jer og hvordan I påvirker ham. Han bliver nu mere og mere bevidst om at han er en dreng, ligesom far, og at mor er en pige - og det kan nogle gange gøre at han søger far mere, netop fordi han bliver bevidst om at "de er ens", det kan andre gange gøre, at han søger mor og i stedet ser far som en konkurrent og det lyder faktisk lidt til at være tilfældet hos jer. Han siger jo f.eks. at mor ikke skal synes at far er sød, men at han E. er sød ...
Alder, udvikling, selvstændighed osv. spiller altså ind. Han er som sagt også rigtig godt igang med at finde ud af, hvordan han kan få en reaktion fra jer - det er interessant for ham at undersøge, hvad der sker, når han skubber jer væk, afviser jer, spiller jer ud mod hinanden. Og her er det rigtig vigtigt at I ikke lader ham gøre det.
Det er f.eks. rigtig vigtigt at I forældre viser ham, hvor meget I holder af hinanden. I skal knuse, kramme, kysse, holde i hånden, sidde ved siden af hinanden, så han ser at I vil hinanden - og samtidig med at I gør det, så skal I naturligvis også signalere at I rigtig gerne vil ham. Han skal ikke føle sig uden for, han skal ikke føle sig alene, men han skal inviteres med ind i jeres favn, så han mærker at der er plads til jer alle tre (snart fire).
Det er rigtig vigtigt at far ikke trækker sig, viser at han bliver ked af det - for det er også en reaktion, som kan være ekstra spændende at udforske. Og i stedet for at trække sig, kan det være en rigtig god idé at gøre det modsatte - nemlig gribe fat i jeres dreng og give ham masser af fysisk kontakt. Det kan f.eks. være at far siger "din lille bølle, ved du hvad vi gør ved bøller her i familien - dem kiiiilder vi" og så fange ham, kilde ham og lade ham mærke, at far er der, vil ham og ikke lader sig afvise.
Og det er rigtig vigtigt at mor bakker op om at far kan ligeså godt som mor. At mor f.eks. siger "nu er det far der bader dig i dag" og samtidig betrygger "jeg kommer og hjælper dig med nattøjet bagefter", så han hører at mor har fuldstændig tillid til at far kan ligeså godt som mor og samtidig også hører, at du ikke har glemt ham, at du nok skal hjælpe - men lige nu er det far.
På samme måde er det rigtig godt at far sætter ord på, at han forstår hvad jeres dreng vil og at han hører det. "jeg ved godt du gerne vil have mor til at hjælpe dig med jakken, men nu hjælper jeg dig og så kommer mor bagefter". Så I igen holder fast i at far sagtens kan, men så I samtidig lader ham forstå at I har hørt ham og ved at han gerne vil have sin mor.
Og så er der naturligvis også situationer, hvor I ikke skal diskutere det, men hvor det bare er mor, der gør det, fordi det giver mest ro i hele familien.
Det er rigtig godt at far og søn laver ting sammen, som ikke involverer mor. Det er rigtig vigtigt at far viser ham, at han rigtig gerne vil ham og at far prioriterer netop at lave "far og søn", "dig og mig" ting sammen med jeres dreng. Og at du igen bakker op om at "det er far og dig der tager i svømmehallen" eller hvad det nu kan være.
Og så skal I naturligvis være opmærksomme på at graviditeten også spiller ind. Jeres dreng mærker tydeligt at der er forandringer på vej og han kan allerede nu godt føle sin rolle i familien usikker. Pladsen på mors skød er blevet trang, alle der kommer forbi kommenterer på maven og snakker om babyen, og mor er sandsynligvis også begyndt at forvente lidt selvhjulpenhed "jeg kan ikke bære dig, du må gå selv" eller lignende. Det kan godt gøre at han allerede nu føler at han "bliver skubbet lidt væk" og at mor ikke længere er helt så tilgængelig, som hun var før - og det kan i sig selv godt gøre at han derfor klynger sig lidt ekstra til netop mor. Han er nødt til at føle sig helt sikker på at du stadig er der, at du ikke forlader ham og derfor er det vigtigt at du hele tiden viser ham, at du rigtig gerne vil ham. Man kan sige at han har brug for at få sit mor-depot fyldt lidt ekstra op, så han har noget at tære af, når du ikke er der og især når den lille ny kommer og det naturligt kommer til at tage noget af mors tid og opmærksomhed ...
Jeg håber at ovenstående tanker giver lidt idé om, hvad der sker hos jer og hvordan I kan komme lidt videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske