Svar: Kun mor

6. november 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med jer

Tak for jeres brev og stort tillykke med at I venter en lille ny til januar :)

At I har boet adskilt vil naturligt kunne spille ind på jeres drengs store søgning mod mor og at han foretrækker mor lige nu. Derudover handler det også meget om alder og udvikling og der sker rigtig meget med ham lige nu - og så er der heller ingen tvivl om at graviditeten spiller ind. Der er altså flere faktorer der gør sig gældende hos jer.

Jeres dreng er rigtig godt igang med at udvikle sig og udvikle sin selvstændighed. Han er rigtig godt igang med at finde sit selvbillede og han prøver både at finde ud af hvordan han kan påvirke jer og hvordan I påvirker ham. Han bliver nu mere og mere bevidst om at han er en dreng, ligesom far, og at mor er en pige - og det kan nogle gange gøre at han søger far mere, netop fordi han bliver bevidst om at "de er ens", det kan andre gange gøre, at han søger mor og i stedet ser far som en konkurrent og det lyder faktisk lidt til at være tilfældet hos jer. Han siger jo f.eks. at mor ikke skal synes at far er sød, men at han E. er sød ...

Alder, udvikling, selvstændighed osv. spiller altså ind. Han er som sagt også rigtig godt igang med at finde ud af, hvordan han kan få en reaktion fra jer - det er interessant for ham at undersøge, hvad der sker, når han skubber jer væk, afviser jer, spiller jer ud mod hinanden. Og her er det rigtig vigtigt at I ikke lader ham gøre det.

Det er f.eks. rigtig vigtigt at I forældre viser ham, hvor meget I holder af hinanden. I skal knuse, kramme, kysse, holde i hånden, sidde ved siden af hinanden, så han ser at I vil hinanden - og samtidig med at I gør det, så skal I naturligvis også signalere at I rigtig gerne vil ham. Han skal ikke føle sig uden for, han skal ikke føle sig alene, men han skal inviteres med ind i jeres favn, så han mærker at der er plads til jer alle tre (snart fire).

Det er rigtig vigtigt at far ikke trækker sig, viser at han bliver ked af det - for det er også en reaktion, som kan være ekstra spændende at udforske. Og i stedet for at trække sig, kan det være en rigtig god idé at gøre det modsatte - nemlig gribe fat i jeres dreng og give ham masser af fysisk kontakt. Det kan f.eks. være at far siger "din lille bølle, ved du hvad vi gør ved bøller her i familien - dem kiiiilder vi" og så fange ham, kilde ham og lade ham mærke, at far er der, vil ham og ikke lader sig afvise.

Og det er rigtig ...

Annonce

... vigtigt at mor bakker op om at far kan ligeså godt som mor. At mor f.eks. siger "nu er det far der bader dig i dag" og samtidig betrygger "jeg kommer og hjælper dig med nattøjet bagefter", så han hører at mor har fuldstændig tillid til at far kan ligeså godt som mor og samtidig også hører, at du ikke har glemt ham, at du nok skal hjælpe - men lige nu er det far.

På samme måde er det rigtig godt at far sætter ord på, at han forstår hvad jeres dreng vil og at han hører det. "jeg ved godt du gerne vil have mor til at hjælpe dig med jakken, men nu hjælper jeg dig og så kommer mor bagefter". Så I igen holder fast i at far sagtens kan, men så I samtidig lader ham forstå at I har hørt ham og ved at han gerne vil have sin mor.

Og så er der naturligvis også situationer, hvor I ikke skal diskutere det, men hvor det bare er mor, der gør det, fordi det giver mest ro i hele familien.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er rigtig godt at far og søn laver ting sammen, som ikke involverer mor. Det er rigtig vigtigt at far viser ham, at han rigtig gerne vil ham og at far prioriterer netop at lave "far og søn", "dig og mig" ting sammen med jeres dreng. Og at du igen bakker op om at "det er far og dig der tager i svømmehallen" eller hvad det nu kan være.

Og så skal I naturligvis være opmærksomme på at graviditeten også spiller ind. Jeres dreng mærker tydeligt at der er forandringer på vej og han kan allerede nu godt føle sin rolle i familien usikker. Pladsen på mors skød er blevet trang, alle der kommer forbi kommenterer på maven og snakker om babyen, og mor er sandsynligvis også begyndt at forvente lidt selvhjulpenhed "jeg kan ikke bære dig, du må gå selv" eller lignende. Det kan godt gøre at han allerede nu føler at han "bliver skubbet lidt væk" og at mor ikke længere er helt så tilgængelig, som hun var før - og det kan i sig selv godt gøre at han derfor klynger sig lidt ekstra til netop mor. Han er nødt til at føle sig helt sikker på at du stadig er der, at du ikke forlader ham og derfor er det vigtigt at du hele tiden viser ham, at du rigtig gerne vil ham. Man kan sige at han har brug for at få sit mor-depot fyldt lidt ekstra op, så han har noget at tære af, når du ikke er der og især når den lille ny kommer og det naturligt kommer til at tage noget af mors tid og opmærksomhed ...

Jeg håber at ovenstående tanker giver lidt idé om, hvad der sker hos jer og hvordan I kan komme lidt videre :)

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor