Brev:
Kun mor
6. november 2012
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kun mor
Kære Helen
Vi har E. som er en dreng på 2 år og 11 måneder. Han skal være storebror til Januar, hvilket vi jo selvfølgelig er meget spændte på.
Vi troede egentlig bare det var en lille fase vi var ved at gå igennem med at kun mor kan bruges. Men over de sidste måneder er det tiltaget KRAFTIGT. Og nu ved vi ikke længere helt hvad vi skal stille op, og far bliver faktisk lidt ked over det nu.
i Januar i år var vi i den uheldige situation at Fars arbejde måtte være i jylland i 6 mdr hvor Far så var i hverdagene, i weekenderne var han hos os på sjælland. I perioden gik det egentlig meget godt, han savnede selvfølgelig far og nogle uger var det tydeligere end andre og i weekenderne var det KUN far der kunne bruges. Vi sørgede for at de fik så meget kvalitets tid sammen i weekenderne som overhovedet muligt. Og i hverdagen skypede vi hver aften med far inden sengetid. I sommers flyttede vi så over til Far i jylland - men da vi havde været samlet en lille uges tid begyndte han at afvise far (vi så det som en reaktion på de 6 mdr)
I starten var det bare når han skulle henvende sig til os at det altid var Mor. Far måtte gerne hjælpe og lege osv. og da E. startede i børnehave for 2 mdr siden (hvilket er gået SÅ godt) var det far der havde fri og kørte E. ind i børnehave og brugte god tid på det.
Men den her mor afhængighed er tiltaget KRAFTIGT og den sidte måned har det været så slemt at far INGENTING må, det er mor og mor og mor, og hvis far prøver på det mindste kommer han løbende (grædende) og "sladrer" og siger at far må ikke lege, eller far må ikke nusse mig på kinden eller far må ikke kysse mig. Hvis far vil putte E. om aftenen græder han (ulykkeligt) og siger Mor skal gøre det.
Vi ved slet ikke hvordan vi skal tackle det og vi synes egentlig bare det bliver værre og værre. Imorges sidder han i sofaen og Far sidder ved siden af, og da Far spørger om han har sovet godt , kigger E. på ham og siger "du må ikke sige noget til mig, det er mor der er min bedste ven".
Vi prøvede med at Far og E. havde en ferie sammen på sjælland. Og de havde bare haft det så skønt sammen, virkelig haft tid til at fordybe sig i hinanden og hygge sig (været på legepladser i tivoli, slappet af, hygget og leget). Og de strålede begge helt vildt de første 2 dage efter de kom hjem. Men på 3 dagen kom Mor afhængigheden tilbage (endnu værre end før de tog afsted)
Eks. sagde jeg en dag han kom og "sladrede" at det var da sødt af Far at nusse ham, til det svarede han at mor ikke synes far er sød men at mor synes at E. er sød. :-(
Hvordan får vi tacklet det ? Har han måske ikke tacklet de 6 mdr. så godt som vi troede - eller er det måske noget med min graviditet at gøre ?
Vi håber du har et lille råd der kan hjælpe os ud af denne lidt triste situation som giver en dårlig stemning herhjemme.
Hilsen