Kun mor

6. november 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Kun mor

Kære Helen

Vi har E. som er en dreng på 2 år og 11 måneder. Han skal være storebror til Januar, hvilket vi jo selvfølgelig er meget spændte på.

Vi troede egentlig bare det var en lille fase vi var ved at gå igennem med at kun mor kan bruges. Men over de sidste måneder er det tiltaget KRAFTIGT. Og nu ved vi ikke længere helt hvad vi skal stille op, og far bliver faktisk lidt ked over det nu.

i Januar i år var vi i den uheldige situation at Fars arbejde måtte være i jylland i 6 mdr hvor Far så var i hverdagene, i weekenderne var han hos os på sjælland. I perioden gik det egentlig meget godt, han savnede selvfølgelig far og nogle uger var det tydeligere end andre og i weekenderne var det KUN far der kunne bruges. Vi sørgede for at de fik så meget kvalitets tid sammen i weekenderne som overhovedet muligt. Og i hverdagen skypede vi hver aften med far inden sengetid. I sommers flyttede vi så over til Far i jylland - men da vi havde været samlet en lille uges tid begyndte han at afvise far (vi så det som en reaktion på de 6 mdr)

I starten var det bare når han skulle henvende sig til os at det altid var Mor. Far måtte gerne hjælpe og lege osv. og da E. startede i børnehave for 2 mdr siden (hvilket er gået SÅ godt) var det far der havde fri og kørte E. ind i børnehave og brugte god tid på det.

Men den her mor afhængighed er tiltaget KRAFTIGT og den sidte måned har det været så slemt at far ...

Annonce

... INGENTING må, det er mor og mor og mor, og hvis far prøver på det mindste kommer han løbende (grædende) og "sladrer" og siger at far må ikke lege, eller far må ikke nusse mig på kinden eller far må ikke kysse mig. Hvis far vil putte E. om aftenen græder han (ulykkeligt) og siger Mor skal gøre det.

Vi ved slet ikke hvordan vi skal tackle det og vi synes egentlig bare det bliver værre og værre. Imorges sidder han i sofaen og Far sidder ved siden af, og da Far spørger om han har sovet godt , kigger E. på ham og siger "du må ikke sige noget til mig, det er mor der er min bedste ven".

Vi prøvede med at Far og E. havde en ferie sammen på sjælland. Og de havde bare haft det så skønt sammen, virkelig haft tid til at fordybe sig i hinanden og hygge sig (været på legepladser i tivoli, slappet af, hygget og leget). Og de strålede begge helt vildt de første 2 dage efter de kom hjem. Men på 3 dagen kom Mor afhængigheden tilbage (endnu værre end før de tog afsted)
Eks. sagde jeg en dag han kom og "sladrede" at det var da sødt af Far at nusse ham, til det svarede han at mor ikke synes far er sød men at mor synes at E. er sød. :-(

Hvordan får vi tacklet det ? Har han måske ikke tacklet de 6 mdr. så godt som vi troede - eller er det måske noget med min graviditet at gøre ?

Vi håber du har et lille råd der kan hjælpe os ud af denne lidt triste situation som giver en dårlig stemning herhjemme.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder