Svar: Film og computerspil

30. september 2012

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med jer :)

Computerspil fylder naturligt mere og mere i både børn og voksnes dagligdag og der er naturligvis en grund til at man har valgt at sætte aldersgrænse på spillene. Man kalder aldersgrænsen for PEGI - det står for Pan European Game Information.

Når et spil produceres, så indstiller producenten spillet til mærkning. Et uafhængigt hollandsk institut kaldet NICAM bestemmer den endelige mærkning. Som kontrolorgan er tilknyttet et nævn, der består af eksperter inden for børnepsykologi samt repræsentanter for forældre, lærere og pædagoger. Medierådet For børn og Unge i Danmark, er også repræsenteret i kontrolnævnet.

Der er også aldersgrænser på film. Det gælder både de film vi kan se derhjemme og også de film, der vises i biografen. Det er her også Medierådet for Børn og Unge, der vurderer, hvilken alder en film er egnet for.

Når Medierådet for Børn og Unge vurderer, om en film er egnet til at blive set af børn, kigger de på, om filmen kan virke skadelig på børn. De vurderer blandt andet:

- om der er meget vold i filmen
- om der er scener med sex
- hvor lang tid en spændingsscene tager

En film der er tilladt for ...

Annonce

... alle betyder at børn og unge ikke vil "tage skade" af filmen - men det betyder ikke nødvendigvis at barnet vil forstå filmen eller synes at filmen er god. At filmen er "skadelig" betyder at den kan virke forrående, skræmmende eller angstfremkaldende på børn. Når Medierådet vurderer en film, så ser de både på, hvordan filmen kan virke nu og i fremtiden - de vurdere om barnet kan tage skade på længere sigt eller om der er elementer, der kan virke øjeblikkeligt angstfremkaldende.

Det vurderes også altid om filmens virkemidler - måden filmen er klippet på, kameravinkel, lyd osv. kan påvirke barnets oplevelser og hvordan barnet kan blive påvirket af dette.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Der er altså mange faktorer som spiller ind, når man sætter aldersgrænse på film og computerspil og det er generelt en rigtig god idé at lytte til aldersgrænsen. Naturligvis er børn forskellige og om en film har skadevirkninger kan variere fra barn til barn. Medierådet vurdere ud fra børns normale udviklingsforløb - men opfordrer også forældre til selv at vurdere, hvad deres børn kan klare.

I kan læse mere på Medieraadet.dk

Håber dette hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder