Svar: Film og computerspil
30. september 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
Hej med jer :)
Computerspil fylder naturligt mere og mere i både børn og voksnes dagligdag og der er naturligvis en grund til at man har valgt at sætte aldersgrænse på spillene. Man kalder aldersgrænsen for PEGI - det står for Pan European Game Information.
Når et spil produceres, så indstiller producenten spillet til mærkning. Et uafhængigt hollandsk institut kaldet NICAM bestemmer den endelige mærkning. Som kontrolorgan er tilknyttet et nævn, der består af eksperter inden for børnepsykologi samt repræsentanter for forældre, lærere og pædagoger. Medierådet For børn og Unge i Danmark, er også repræsenteret i kontrolnævnet.
Der er også aldersgrænser på film. Det gælder både de film vi kan se derhjemme og også de film, der vises i biografen. Det er her også Medierådet for Børn og Unge, der vurderer, hvilken alder en film er egnet for.
Når Medierådet for Børn og Unge vurderer, om en film er egnet til at blive set af børn, kigger de på, om filmen kan virke skadelig på børn. De vurderer blandt andet:
- om der er meget vold i filmen
- om der er scener med sex
- hvor lang tid en spændingsscene tager
En film der er tilladt for alle betyder at børn og unge ikke vil "tage skade" af filmen - men det betyder ikke nødvendigvis at barnet vil forstå filmen eller synes at filmen er god. At filmen er "skadelig" betyder at den kan virke forrående, skræmmende eller angstfremkaldende på børn. Når Medierådet vurderer en film, så ser de både på, hvordan filmen kan virke nu og i fremtiden - de vurdere om barnet kan tage skade på længere sigt eller om der er elementer, der kan virke øjeblikkeligt angstfremkaldende.
Det vurderes også altid om filmens virkemidler - måden filmen er klippet på, kameravinkel, lyd osv. kan påvirke barnets oplevelser og hvordan barnet kan blive påvirket af dette.
Der er altså mange faktorer som spiller ind, når man sætter aldersgrænse på film og computerspil og det er generelt en rigtig god idé at lytte til aldersgrænsen. Naturligvis er børn forskellige og om en film har skadevirkninger kan variere fra barn til barn. Medierådet vurdere ud fra børns normale udviklingsforløb - men opfordrer også forældre til selv at vurdere, hvad deres børn kan klare.
I kan læse mere på Medieraadet.dk
Håber dette hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske