Svar: Redskaber til sensitiv storebror med signalstærk lillesøster søges
23. september 2012
Alder:
3 år
Kære Mette
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres lille dreng og de udfordringer der er mellem ham og lillesøster :)
Det er meget flot set af dig, hvordan de to børn reagerer på hinanden og hvorfor. Du har en meget fin fornemmelse af dine børn og det er rigtigt dejligt at læse :)
Lillesøster er naturligt mere invaderende nu, hvor hun rejser sig, går og bevidst tager fat i både storebror og i ting, og hun er samtidig naturligt så lille, at hun ikke ved hvad det hun gør betyder for ham. Storebror er rigtig glad for sin lillesøster og vil hende bestemt ikke ondt, men nogle gange er hun for meget for ham og det er naturligt rigtig svært for ham at sige fra. Han er jo stadig også en meget lille dreng, der er igang med at lære, hvordan man tager hensyn :)
Jeg er overbevist om at storebror godt ved at der skal tages hensyn til lillesøster, det behøver I ikke sige igen og igen ... Og det som umiddelbart falde mig i øjnene, når jeg læser, hvordan I møder ham i situationen er at I siger "det er ikke rart for hende", "vær forsigtig med hende", "ikke skrige af hende", "find på noget, hvor hun kan være med" osv. og at det således er hende der er i fokus.
Mit råd er at I skal prøve at sætte storebror i fokus "Jeg kan godt forstå du synes lillesøster er irriterende lige nu", "tog hun din bil, det skal hun heller ikke", "det er ikke rart, når hun hiver dig i tøjet", "du vil gerne nogle gange lege alene" - så han føler sig set og mødt. Så I har fokus på hans følelser og det han synes er svært og ikke på hende. Og derefter kan I så tale med ham om, hvordan han kan reagere hensigtsmæssigt, forklare hvorfor hun gør det, tale med ham om at hente jer og give ham forskellige forslag - men ikke før, at han hører direkte, at I godt forstår, hvad det er han reagerer på. At I forstår at han synes hun er irriterende og at det er helt okay, at han nogle gange har det rigtig svært med hende.
Og så tænker jeg også at de to ikke altid skal lege sammen, at det er vigtigt at han får lov til at have sine ting for sig selv og at du nogle gange fjerner hende og laver noget andet med hende - netop for at give ham en pause ... :) Ligesom du nogle gange skal prioritere at lave noget med ham alene - hvilket du sandsynligvis også allerede gør :)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske