Svar: Redskaber til sensitiv storebror med signalstærk lillesøster søges

23. september 2012

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres lille dreng og de udfordringer der er mellem ham og lillesøster :)

Det er meget flot set af dig, hvordan de to børn reagerer på hinanden og hvorfor. Du har en meget fin fornemmelse af dine børn og det er rigtigt dejligt at læse :)

Lillesøster er naturligt mere invaderende nu, hvor hun rejser sig, går og bevidst tager fat i både storebror og i ting, og hun er samtidig naturligt så lille, at hun ikke ved hvad det hun gør betyder for ham. Storebror er rigtig glad for sin lillesøster og vil hende bestemt ikke ondt, men nogle gange er hun for meget for ham og det er naturligt rigtig svært for ham at sige fra. Han er jo stadig også en meget lille dreng, der er igang med at lære, hvordan man tager hensyn :)

Jeg er overbevist om at storebror godt ved at der skal tages hensyn til lillesøster, det behøver I ikke sige igen og igen ... Og det som umiddelbart falde mig i øjnene, når jeg læser, hvordan I møder ham i situationen er at I siger "det er ikke rart for hende", "vær forsigtig med hende", "ikke skrige af hende", "find på noget, hvor hun kan være med" osv. og at det således er hende der ...

Annonce

... er i fokus.

Mit råd er at I skal prøve at sætte storebror i fokus "Jeg kan godt forstå du synes lillesøster er irriterende lige nu", "tog hun din bil, det skal hun heller ikke", "det er ikke rart, når hun hiver dig i tøjet", "du vil gerne nogle gange lege alene" - så han føler sig set og mødt. Så I har fokus på hans følelser og det han synes er svært og ikke på hende. Og derefter kan I så tale med ham om, hvordan han kan reagere hensigtsmæssigt, forklare hvorfor hun gør det, tale med ham om at hente jer og give ham forskellige forslag - men ikke før, at han hører direkte, at I godt forstår, hvad det er han reagerer på. At I forstår at han synes hun er irriterende og at det er helt okay, at han nogle gange har det rigtig svært med hende.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og så tænker jeg også at de to ikke altid skal lege sammen, at det er vigtigt at han får lov til at have sine ting for sig selv og at du nogle gange fjerner hende og laver noget andet med hende - netop for at give ham en pause ... :) Ligesom du nogle gange skal prioritere at lave noget med ham alene - hvilket du sandsynligvis også allerede gør :)

Håber du kan bruge mine tanker lidt videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.