Brev:
Svært at dele legetøj og lege med andre børn
23. september 2012
Alder:
21 mdr.
Svært at dele legetøj og lege med andre børn
Kære Helen.
Først lige kort et tak for dit sidste gode kompetente svar, som gav os ro i maven. Vi er atter i en god søvnperiode, hvor han gerne vil i seng og ikke har behov for at komme ind til os om natten.
Vores søn er midt i selvstændighedsalderen. I det store hele volder det os ikke de voldsomme problemer da han er grundlæggende en ualmindelig glad dreng. Vi tager hans følelsesudbrud med stor ro. Han har mit temperament og sind så mange gange har jeg en god føling med, hvordan hans udbrud bedst skal takles.
Men når det kommer til samvær og deling af legetøj med andre børn står vi lidt magtesløse og mangler råd og værktøjer til, hvordan vi bedst takler det. Vores søn har meget svært ved at dele sit lejetøj. Faktisk er det så svært for ham at vi stort set ikke kan have venner med hjem, der har børn. Det er lidt et problem. Han reagerer dybt voldsom, og kan slet ikke rumme at der er andre børn der så meget som rører hans ting. Det gælder selv legetøj, han dybest set ikke rørt i flere måneder. Jeg prøver i sådanne situationer rolig at forklare ham at der ikke sker noget med hans ting og at han får det igen. Prøver også at forslå at dele de ting som jeg ved han aldrig leger med. Men lige meget hjælper det.
Vi har lige været på en ferie hvor vi på stranden møder en lille dreng præcis på Filippos alder. Han har en stor gravko som vores søn straks løber hen til. Vi prøver at forklare at den tilhører den anden lille dreng, men hvis han tager sit eget legetøj med kan de måske lege sammen. Jeg tæker nemlig at den anden dreng måske er øm over sin gravko og vil give ham tid til at sige fra. Men den anden dreng er bedøvende ligeglad med at Filippo leger med hans gravko og går i stedet hen til Filippos legetøj efter Filippo har sidet et stykke med hans gravko. Filippo råber nej nej nej og løber panisk hen og prøver at favne alle hans ting på en gang. mens han samtidig vil beholde den anden drengs gravko. Uanset hvad vi siger og gør bliver hans reaktion kun voldsommere og voldsommere jo mere det går op for ham at vi prøver at få ham på bedre tanker. Til sidst er der ikke andet for end at fjerne ham fra situationen som er ved at blive meget stressende for ham, så han rolig kan lege selv.
Vi ved ikke rigtig hvordan vi bedst kan takle det. Selvom han er enebarn vil vi utrolig gerne lære ham at dele og være sympatisk over for andre mennesker. Det er vigtige værdier for os begge. Når det gælder mad/kiks/rosiner deler han uopfordret og med glæde ud til alle omkring ham så alle har fået. Nogle gange tænker jeg om behovet for holde på sit legetøj er forstærket af kampe i vuggestue? Jeg synes han reagere voldsommere end mange andre børn på hans alder, enebørn eller ej. Han bliver vred og fjendtlig mod det stakkels barn der kommer i vejen, råber nej og markerer sig. Hvis de reagerer med trods får de ganske enkelt et ordentlig dask. Sætter man ham på plads og beder ham dele bliver han direkte panisk og ulykkelig.
Hvordan takler vi sådanne situationer bedst?
I hvilke alder kan man egentlig stille hvilke krav? Det er måske egentlig store krav at stille til et så lille menneske som er styret af følelser, som han ikke helt selv forstår. Måske du her har en bog at anbefale?
Tusinde tak
Kærlig hilsen
os alle tre