Redskaber til sensitiv storebror med signalstærk lillesøster søges

23. september 2012

Kategori:
Alder:
3 år

Redskaber til sensitiv storebror med signalstærk lillesøster søges

Kære Helen

Først; tak for dit svar ang. vores signalstærke datter. Det var meget brugbart - selvom "gør sådan, så sover dit barn" alt andet lige havde været federe end "det her vil være en udfordring i adskillige år endnu" :oD. Nej, seriøst - du gav mig nogen gode redskaber til at håndtere - og acceptere - livet med min lille naturkraft.

Nå, men grunden til at jeg skriver igen, er den lille storebror på 3. Han er temmeligt sensitiv på en del områder, noget vi ikke opfatter som et problem, men det giver selvfølgelig nogen udfordringer. Vi synes faktisk selv vi er ret gode til at finde balancen mellem at skærme ham på den ene side - og give ham succesoplevelser uden for hans komfortzone på den anden side.

Han blev storebror da han var 2, og har aldrig reageret synderligt på det. Han var hjemmepasset indtil han startede i børnehave i August i år, så der kom bare en mere ind i familien og det var helt fint for ham.

Men efter at lillesøster begyndte at gå for godt en måned siden, kan vi mærke at konfliktniveauet er steget. Eller rettet - hans "panik-niveau" så at sige. Han er ret sensitiv omkring sit personlige rum, og bryder sig ikke om voldsomme børn som kommer for tæt på, skubber eller ikke respekterer at han trækker sig. Han er blevet meget bedre til at håndtere det, men en lille tromlende 1 årig som kommer væltende og vil være med, er simpelthen for meget for ham nogengange.

Vi kan sagtens skelne mellem når han bare er en 3 årig lille bandit som skubber/kaster ting efter hende/hiver ting ud af hånden på hende fordi det skal afprøves og fordi han kan - og når han reagerer fordi han ikke kan håndtere at hun er der, og får skubbet hende for hårdt væk eller slået ud efter hende i "panik".
Det bliver selvfølgelig værre når han er træt, hvilket vi også er obs på. Han ved at han gerne må gå ind på sit værelse og lukke døren hvis han har brug for fred, men når ...

Annonce

... han befinder sig i fællesarealerne, så er hun der altså også, og man kan ikke på samme måde bede hende gå afsides for at få fred.

Vores problem er at vi ikke helt ved hvordan vi skal agere når han reagerer meget voldsomt overfor hende. Det er så snublende nær at skælde ud over at han skubber eller skriger af hende, men det er jo ikke specielt hensigtsmæssigt at han får af vide at han skal stoppe lige nu, når problemet er at han mister kontrollen! Vi prøver at sige ting som "du skal huske at være forsigtig med din lillesøster" "lad være med at skubbe, det er ikke rart for hende, bed hende om at flytte sig" "Lad være med at skrige af hende, hvis du har brug for hjælp så kald på os, så hjælper vi dig" eller lign. når han er i et mode hvor han kan høre hvad vi siger, og "find noget hun gerne må lege med" eller "kan du finde på en leg hvor det er ok hun er med" når han bliver vred over at hun kommer og blander sig i det han leger med. Men vi mangler redskaber til hvad vi skal sige til ham når han flækker på langs over hende. Hvordan får vi signaleret at det ikke er ok at skrige hende ind i hovedet eller slå/skubbe/sparke, samtidigt med at vi viser ham at vi godt forstår han reagerer fordi han ikke lige kan rumme situationen?

Det skal lige siges at de faktisk godt kan lege sammen når han kan rumme det, vi har ikke indtryk af at han reagerer mod hende som sådan, mere det at hun invaderer hans "rum". Og det meste af tiden er de vældigt glade sammen, det er slet ikke hele tiden han har problemet. Vi oplever heller aldrig at han skubber hende væk for at få mors eller fars opmærksomhed, ikke at jeg ved om man overhovedet taler om søskendejalousi i den alder, men det oplever vi i hvert fald aldrig.

Venlig hilsen

Mette

Ps: Og så kan han iø - som den eneste i huset - fuldkommen sove fra når hun brøler. Det er lidt imponerende når man tænker på hvor lydsensitiv han er :o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Modermælkserstatning

Modermælkserstatning gives til børn, der ikke ammes eller tilbydes udmalket modermælk - og modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Modermælkserstatning er sammensat, så det ligner modermælken mest muligt, og børn udvikler sig og trives rigtig godt på modermælkserstatning.

Modermælkserstatninger har et højere indhold af protein, mineraler og vitaminer, end man ser i modermælk. Det skyldes, at barnet ikke kan optage næringstofferne helt på samme måde. Modermælkserstatning...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder