Svar: Sutnedtrapning
8. september 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Guldklumpernes mor
De fleste børn vil stadig i 2 års alderen have brug for deres sut og det er vigtigt ikke at fjerne den for hurtigt, da barnet så kan begynde at sutte på finger eller andet, som kan være svært at komme af med og som kan påvirke tænderne endnu mere ...
Omkring 3 års alderen vil man ofte kunne begynde at stille lidt krav og lave små aftaler omkring sutten. Det handler om at man f.eks. ikke får sut i løbet af dagen, men kun når man skal sove middagslur og stille og roligt ændres dette til, at man slet ikke får sut om dagen, men kun når man skal sove om aftenen.
Det er allerede nu en rigtig god idé at I lærer jeres børn at tage sutten ud af munden når de taler, så I kan forstå hvad de siger og at I holder fast i at de ikke skal lege med sutten i munden :)
Jeg anbefaler at sutten har en fast plads, hvor man lægger den og hvor den så venter og er klar til barnet skal i seng. Det er en god idé at vise barnet, at sutten ligger der, så der på den måde er helt styr på det og så barnet kender aftalen.
Det er også en rigtig god idé at bruge f.eks. en puttebamse, som du også selv nævner, og lade den være med når barnet skal puttes, når barnet trøstes eller når man generelt skal noget som kan være lidt svært og hvor sutten normalt ville være en trøst. Så brugen af sutten stille og roligt erstattes af bamsen.
Hvis barnet savner noget at sutte på, når det f.eks. får læst historie, ser fjernsyn eller lignende, så kan barnet få lidt frugt, et stykke agurk eller lignende i stedet. Så barnets behov for at sutte på noget tilfredsstilles, men så det ikke er med sutten, men et alternativ.
Om aftenen erstattes sutten af et andet hyggeligt ritual, lidt at spise, en godnathistorie og en dejlig blød bamse at putte med. At skulle væk med sutten handler altså om at give barnet noget andet i stedet, som er mindst ligeså godt og på sigt bedre :)
Det vil som optakt til at skulle væk fra sutten være en god idé at læse lidt bøger om det at sige farvel til sin sut. Det kan være lettere at læse om et barn i en bog og 'tale om den anden' end at skulle tale om sig selv og på den måde kan man stille og roligt godt få drejet samtalen ind på barnets sut og at behovet for den måske ikke er så stort mere.
Af børnebøger findes der mange muligheder:
"Gi´mig så min sut!" af Tony Ross, om den lille Prinsesse (kendt fra TV) som ikke vil af med sin sut.
"Farvel sut" af Ulrik T. Skafte, om Tobias der altid har haft en sut, men nu er han 3½ år og sutterne skal hænges på suttetræet til julemanden og det er ikke let.
"Jeg vil have min sut" af Kathleen Amant, om Anna der ikke må få sut, far og mor siger at hun kun må få sutten, når hun skal sove - men så kan man jo hugge lillebrors ...
Eller "Lykkesutten" af Uri Orlev, om Jonathan der elsker sin sut også selvom mor og far siger han er for stor. En dag kommer onkel på besøg og han har en sut i en kæde om halsen - en lykkesut.
Og mange mange flere, - en tur på biblioteket og I er hjulpet godt på vej:o)
Det vil ofte også være sådan at flere af børnene i børnehaven skal undvære sutterne på samme tid og børn spejler sig i hinanden. Måske har de andre børn en aftale om hvad det gør med sutterne og der er mange muligheder - Nogle børn giver sutterne til en onkel, andre til tandlægen, nogen sender dem til julemanden, nogle hænger sutterne på et suttetræ som ofte står flere offentlige steder ... Man kan også benytte sig af Stopsy.dk. Måske har jeres børn selv en idé om, hvad der skal ske med sutterne når de er færdige med at bruge dem.
Hos jer er udfordringen at storebror nok skal smide sutterne før lillesøster og det kan være lidt svært, fordi han jo bare kan hugge nogle af hendes sutter, hvis han savner sin egen. Men det kan også nogle gange være sådan, at han rigtig gerne vil smide sutterne, fordi det gør ham til en stor dreng og dermed en måde at adskille sig fra sin søster på - det må tiden vise.
Læs også min artikel "Når børn bruger sut", som du finder i min artikelsamling her på siden :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske