Brev:
Afhængig af mors bryst
9. september 2012
Alder:
6 mdr.
Afhængig af mors bryst
Kære Helen.
Vi skriver til dig fordi vi synes du giver nogle fantastiske omsorgsfulde svar og har nogle gode metoder.
Vi er forældre til en fantastisk 6 mdr. gl. dreng som altid er utrolig glad og fysisk aktiv. Vi har brug for din hjælp til at finde ud af hvordan vi lærer ham at sove selv uden at være afhængig af mors bryst og kunne komme videre i søvnen uden at skulle ammes.
Han har indtil han var 4-5 mdr. været rigtig god til at sove både om dagen og om natten, om dagen vågnende han altid efter ca. 45 min men kunne nemt hjælpes videre i søvnen ved at holde i hånd eller kærtegnes på kinden. Han sov 4-5 timer sammenhængende om natten og kunne også der nemt hjælpes videre hvis han vågnede. Pludselig vågnede han op oftere og det var svært at få ham videre i søvnen både om dagen og om natten, derfor begyndte jeg at amme ham til han sov igen. Vi troede selv han vågnede fordi han havde brug for mere mad.
Han er nu godt i gang med skemad og er oppe på 4 måltider om dagen, det har hjulpet meget på søvnen både nat og dag. Han er dog i det her forløb blevet afhængig af at skulle ammes i søvn, nogen dage kan han igen sove 4 -5 timer sammenhængende og andre dage vender han tilbage til at skulle ammes flere gange om natten. De dage hvor han vågner flere gange bruger jeg den metode i din bog om børn og søvn hvor jeg trækker brystet til mig, det har hjulpet, men han er stadig afhængig af at skulle ammes for at falde i søvn.
Han er en meget godmodig lille fyr som virkelig prøver at falde i søvn selv, han vender sig længe fra side til side og sukker, men til sidst bliver han frustreret og ked af det og det ender med jeg må amme ham i søvn. En del af hans putteritual har altid været at amme ham før han skulle sove og lige inden han er faldet rigtigt i søvn blevet lagt i sin egen seng sammen med sin putteklud (han har brugt sut til han var ca. 3 mdr. men har siden da ikke ville have den). Jeg har nu prøvet at amme han først som jeg plejer og derefter lagt ham i sin egen seng mens han stadig er vågen, til at starte med ligger han bare og kigger og prøver at falde i søvn men han kan ikke, han bliver frustreret og ked af det, vi kærtegner og beroliger ham uden det hjælper og det ender med han må ammes i søvn. Det virker som om han gerne selv vil sove men ikke er istand til at finde ro.
Hvordan kommer vi videre ? Vi er usikre på om vi gør det rigtige, det føles ikke rigtigt at han skal blive så ked af det, hvordan hjælper vi ham til at finde roen til selv at falde i søvn.
Kærlig Hilsen
Susanne